elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

La transformació de l'art en l'era virtual, a debat en «La Clau… de la Innovació» organitzada per Espaitec

La transformació de l'art en l'era virtual, a debat en «La Clau… de la Innovació» organitzada per Espaitec
    MÉS FOTOS
    La transformació de l'art en l'era virtual, a debat en «La Clau… de la Innovació» organitzada per Espaitec - (foto 2)
    La transformació de l'art en l'era virtual, a debat en «La Clau… de la Innovació» organitzada per Espaitec - (foto 3)
    La transformació de l'art en l'era virtual, a debat en «La Clau… de la Innovació» organitzada per Espaitec - (foto 4)
    La transformació de l'art en l'era virtual, a debat en «La Clau… de la Innovació» organitzada per Espaitec - (foto 5)
    La transformació de l'art en l'era virtual, a debat en «La Clau… de la Innovació» organitzada per Espaitec - (foto 6)

    En la trobada han participat Carmen Bueno, agent cultural i comissària d'exposicions; Fran Iglesias, director general de la Fundació Èpica La Fura dels Baus; Iñaki Arredondo, CEO de Madpixel i Second Canvas; Emilio Sáez, professor de Comunicació Audiovisual i Publicitat de l'UJI i membre del Living Lab Planeta Debug, al costat de l'artista Eduardo Bermejo

    Espaitec, Parc Científic i Tecnològic de la Universitat Jaume I de Castelló, ha celebrat dimecres 14 de juny a Villa Elisa (Benicàssim) una nova edició de «La Clau… de la Innovació», un espai de debat creatiu l'objectiu del qual és abordar un tema des d'una perspectiva de 360º a fi de compartir coneixement i intercanviar idees entre professionals.

    En aquesta ocasió, la trobada, moderada per Juan Antonio Bertolín, director d'Espaitec i gerent de la Fundació General de l'UJI, s'ha centrat a analitzar el paper de la tecnologia, i més en l'actualitat, amb l'explosió mediàtica de la intel·ligència artificial en els processos artístics (pintura, música, literatura, espectacles, etc.), és a dir, en la concepció de l'art en general, en les seues possibilitats estètiques i expressives, i en la manera d'interactuar amb l'espectador.

    Respecte al canvi en la manera d'exposar en museus gràcies als recursos virtuals, Carmen Bueno, agent cultural i comissària d'exposicions, ha assegurat «que les tecnologies digitals multipliquen les possibilitats de recursos, les maneres de veure, visitar, sentir, viure i experimentar; multiplicant de manera exponencial les oportunitats d'accés a la cultura, però no sense grans riscos, com són la banalització de l'espai original, la perversió de la creació artística quan és possible la seua diferent interpretació o el desgast de l'obra en si mateixa».

    Un altre aspecte de debat ha sigut el paper que juga la tecnologia en l'evolució de les actuacions teatrals del futur. En aquest sentit, Fran Iglesias, director general de la Fundació Èpica La Fura dels Baus, ha destacat que «els museus i l'art han de fer-se de manera diferent perquè si no, no és possible connectar amb el públic, sent necessari crear i adaptar un storytelling específic». També ha afegit que «el coneixement ens ha permés elaborar un contingut fictici però molt real, gràcies a la ciència i la tecnologia, les quals s'han unit, quasi fusionat, fent necessari que els timings de planificació i execució dels projectes vagen molt més ràpids».

    Per part seua, Iñaki Arredondo, CEO de Madpixel i Second Canvas, ha ressaltat que «es pot preservar la connexió humana en l'art, a mesura que incorporem més tecnologia en el procés de creació, a través de la incorporació d'eines digitals que complementen l'art físic, ja que ofereixen experiències molt diferents».

    Finalment, Emilio Sáez, professor de Comunicació Audiovisual i Publicitat de l'UJI i membre del Living Lab Planeta Debug, ha plantejat que «la intel·ligència artificial és fonamental per a entendre l'art actual, però no eximeix de què l'art creat a través de la intel·ligència artificial haja de ser generat per una persona amb coneixement i experiència artística». També ha destacat que «la intel·ligència artificial atorga molt poder creatiu a l'ésser humà, però no ofereix la idea central a desenvolupar».

    Al llarg de la sessió, l'artista Eduardo Bermejo ha dut a terme una expressió artística en viu que ha consistit en l'elaboració d'un grafit inspirat en el tema central de l'esdeveniment. En finalitzar l'acte, s'ha confrontat la seua obra amb una peça elaborada mitjançant intel·ligència artificial seguint les mateixes premisses que l'artista.

    La Clave de José Luis Balbín

    «La Clau… de la Innovació» té com a objectiu crear un espai de debat sobre un tema concret i donar a conéixer les últimes tendències, compartir coneixements i establir connexions entre professionals. Aquest format es basa en La Clave, un programa de debat i discussió sobre temes d'actualitat política, social i cultural que es va emetre en RTVE durant la Transició; moderat i presentat per José Luis Balbín, qui emprava un estil d'entrevista molt directe i un enfocament crític caracteritzat per una conversa temàtica de 360º, creant un espai ètic de la incertesa.

    Pujar