elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

El festival Ensems clausura la 44a edició com a referent de la música de nova creació

El festival Ensems clausura la 44a edició com a referent de la música de nova creació
  • Més de 8.000 persones han assistit als diversos espectacles

  • Cal destacar la forta presència de formacions i compositors internacionals

  • S’han desenvolupat activitats al voltant de la Ruta Destroy, així com projectes educatius i d’investigació sonora

MÉS FOTOS
El festival Ensems clausura la 44a edició com a referent de la música de nova creació - (foto 2)
El festival Ensems clausura la 44a edició com a referent de la música de nova creació - (foto 3)
El festival Ensems clausura la 44a edició com a referent de la música de nova creació - (foto 4)
El festival Ensems clausura la 44a edició com a referent de la música de nova creació - (foto 5)

El festival Ensems, dedicat a la música de nova creació, va tancar la seua 44a edició el passat diumenge. Ho va fer amb l’actuació de la Banda Simfònica de Castelló a l’Auditori i Palau de Congressos de la capital de la Plana Alta i amb la presència del conjunt de cambra luxemburgués United Instruments of Lucilin al Teatre Martín i Soler del Palau de les Arts. Precisament, el coliseu de la ciutat de València ha tornat a ser la seu principal del festival. Tanmateix, com ha succeït en edicions anteriors, Ensems ha apropat propostes musicals innovadores a les localitats de Castelló de la Plana i Alacant que han congregat més de 8.000 espectadors.

Des del passat dijous 15 de setembre, Ensems ha desenvolupat una programació que el confirma com un esdeveniment de referència en la música contemporània. Així, s’ha de tenir en compte que és el festival més antic de l’Estat Espanyol en aquest camp de la creació ja que se celebra de forma ininterrompuda des de l’any 1978. Enguany, sota el lema #finestres, Ensems ha tornat a ser l’aparador dels projectes musicals més innovadors amb una forta presència internacional. Així, s’ha de destacar l’estrena de l’òpera Zelle: Wenn es dunkel wird, amb la direcció escènica i composició de Jamie Man (Regne Unit) i els textos de Peter Stamm (Suïssa). Així mateix, el públic ha pogut gaudir amb formacions capdavanteres com Proxima Centauri (França), E-Mex Ensemble (Alemanya), Frauke Aulbert (Alemanya), Florentin Ginot (França), Quatuor Diotima (França) i els ja esmentats United Instruments of Lucilin.

D’altra banda, el festival ha apropat la música d’avantguarda als carrers i places del Cap i Casal. En aquest sentit, s’han de mencionar els concerts protagonitzats per Alxarq Percussió i Amores Grup de Percussió, el divendres 16, i SoXXI i Neopercusión, un dia després, a la Plaça de Viriat. En ambdós espectacles es va retre homenatge al compositor grec Iannis Xenakis, qui ha protagonitzat bona part del repertori d’Ensems. A més de les formacions esmentades anteriorment, la programació també ha comptat amb altres intèrprets valencians. És el cas de Lumina Ensemble, quartet de saxòfons, percussió i violoncel que va desenvolupar un programa format per peces de compositors valencians (Ximo Cano, Ángela Gómez, David Leal, Iluminada Pérez i José del Valle); i el Grup Mixtour, amb un recital construït al voltant dels Dufay Arrangements d’Isabel Mundry. Altrament, els catalans CrossingLines Ensemble van abordar les peces vocals del compositor grec Georges Aperghis i el saragossà Luis Azcona va interpretar el projecte /EMPTY/HANDS, basat en la manipulació del so i la plasticitat de les mans.

Un altre dels atractius del festival Ensems recentment clausurat ha sigut la participació de les bandes i orquestres més importants de la Comunitat Valenciana. D’aquesta manera, l’Orquestra ADDA Simfònica & Spanish Brass han posat de llarg un projecte conjunt que s’ha presentat a Alacant i València; l’Orquestra de València va actuar a l’Auditori del Palau de les Arts amb un programa format per obres de Toshio Hosokawa, Witold Lutoslawski, Henri Dutilleux i l’estrena absoluta de l’obra Artifici de Miquel Àngel Berbis, un dels encàrrecs de l’Institut Valencià de Cultura per al festival. Les Bandes Simfòniques Municipals de Castelló de la Plana i Alacant també han tingut ocasió de demostrar la seua qualitat en sengles concerts dedicats a obres de les últimes cinc dècades.

Cicles especials i projectes educatius

La 44a edició del festival Ensems també ha sigut el marc per al desenvolupament de tot un seguit de cicles especials i projectes educatius. En primer lloc, la 34a edició de les Trobades de Composició ha tornat a convertir-se en punt de reunió dels professionals del sector. Mitjançant conferències, taules rodones i tallers, el públic s’ha acostat a les músiques de nova creació des d’una vessant més especialitzada gràcies a les intervencions dels directors, compositors i artistes Martin Matalon, Frauke Aulbert, Florentin Ginot i George Aperghis. D’altra banda, el Taller Ensems de Creació Sonora s’ha centrat en treballar peces per a quartet de corda i per a gran ensemble. La convocatòria estava oberta a creadores i creadors menors de 35 anys en el tram final del seu període formatiu o en els inicis de la seua carrera formativa

A més, el projecte pedagògic X-Ensems ha tractat l’experimentació i creació sonora amb la participació de diverses agrupacions d’estudiants de grau elemental i professional. Enguany, aquestes activitats han comptat amb l’alumnat del Conservatori Professional de Música “Guitarrista José Tomás”, el Conservatori Professional de dansa “José Espadero”, ambdós d'Alacant, el Conservatori Professional de Música d'Utiel, el Conservatori Professional de Música “Mariano Pérez Sánchez” de Requena i l’aula de composició del Conservatori Superior de Música de València. Els compositors David Leal i Joan Gómez són els autors de les peces encarregades per l’IVC.

Finalment, els Party Studies han analitzat el fenomen de la festa com a expressió dinàmica. Les activitats s’han centrat en l’anomenada Ruta Destroy (o del Bakalao) amb les intervencions de Brandon LaBelle, Pol Esteve i Mauro Benavides i les visites a les discoteques Spook i Chocolate.

El Festival Ensems està organitzat per l’Institut Valencià de Cultura i el Palau de les Arts Reina Sofía i compta amb la col·laboració de l’INAEM (Ministeri de Cultura); l’Ajuntament de València; el Palau de la Música de València; l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM); CaixaBank Escolta València; l’Institut Superior d’Ensenyances Artístiques (ISEACV); el Conservatori Superior de Música Joaquín Rodrigo de València; la Diputació de València; la Diputació d’Alacant; València Capital Mundial del Disseny 2022; Clemente Pianos; ENOA (European Network Opera Academies); i The Ernst von Siemens Music Foundation.

Pujar