‘Cineculpable’ encara l'estrena de la seua Secció Oficial amb dosi extra de temàtica social i més històries ‘confinades’
Les obres ambientades en la quarantena ‘Vecinoo’, de Paco León, o el curt ‘#yomequedoencasa’ de Carlos Polo es projecten aquesta nit en l’Auditori de Vila-real
La varietat i humanitat que emana aquesta edició del Festival Internacional de Curtmetratges de Vila-real Cineculpable es plasmen amb claredat en la selecció de les primeres nou obres de la Secció Oficial, que s'estrena aquesta nit (21.00 hores) en l’Auditori Municipal. Varietat de gèneres i procedències: avui al públic ‘culpable’ li espera una immersió en el thriller, la comèdia, el drama o l'animació, a través d'un viatge amb dues parades internacionals: França i Xipre. El vessant humà arriba amb la temàtica de fort compromís social que emana de diverses d'aquestes peces audiovisuals en format mini, on conflueixen el drama migratori, l'impacte del canvi climàtic o els drets de la comunitat LGBTI.
L'actual crisi sociosanitària i l'impacte sobre les nostres vides torna a colar-se en la graella de Cineculpable. Aquesta arrancada de la Secció Oficial aglutina dos enfocaments molt diferents sobre la pandèmia i les seues conseqüències. El famós Paco León (Homozapping, Aída, La Peste) dirigeix i protagonitza Vecinoo, un melodrama en clau de comèdia que parla de Luis, un home que viu sol i porta molt mal la quarantena i al qual un dia Rosa, la seua entusiasta veïna, comença a coartar la intimitat a través de les converses que es colen per la reixeta de respiració del bany.
Una altra història confinada, però sota l'òptica del drama, arriba amb #yomequedoencasa, de Carlos Polo (director de Trato Preferente, nominat al premi Goya al millor curtmetratge de ficció 2015). L'obra, que acumula 10 premis i seleccions en festivals espanyols i de Rússia, Colòmbia o Regne Unit i va ser rodada amb mòbil en el moment més àlgid d'aquesta crisi sanitària, aborda la vida que transcorre a part del coronavirus, eixes altres pandèmies més difícils d'erradicar.
Vera, un altre dels curts que passaran per la pantalla gran de l’Auditori aquesta nit, està preseleccionat als Goya 2021 i és l'opera prima d'Aura Rubirola. Parla de Vera, 55 anys, netejadora nocturna en un gran edifici d'oficines i una apassionada de la música clàssica.
El drama segueix amb La chica de los cigarrillos i amb Teslimat, de Xipre, una de les set obres internacionals d'aquesta edició. Opera prima d'Alejandro Jiménez i David Cortázar, La chica de los cigarrillos és una història romàntica sobre la relació de Leo i Eva, a la qual dóna vida en la pantalla Maggie Civantos, protagonista de sèries com Vis a vis, Las chicas del cable o la més recent Malaka. Per altra banda, el drama sobre migració i drets humans Teslimat, dirigit per Doğuş Özokutan, gira entorn de Yusuf, que accepta l'encàrrec de portar refugiats amb el seu camió frigorífic creient que és l'única manera d'aconseguir diners per a salvar la vida de la seua filla.
També sobre migracions, encara que en format animació, parla el curtmetratge francés d'Hugo Caby, Antoine Dupriez, Aubin Kubiak, Lucas Lermytte i Zoé Devise Migrants, protagonitzat per dos óssos polars obligats a l'exili degut a l'efecte del canvi climàtic.
El toc de comèdia el posen Leo i Álex en pleno siglo 21, un exponent del cinema queer que dirigeix Iván Fernández De Córdoba i que suma ja set premis nacionals i internacionals, com el conquistat en l'Amor Festival Internacional De Cinema Lgbt+ de Xile o en l’International Female Film Festival Malmö, a Suècia; i la comèdia de zombis de David Mataró Llengua amb tàperes, que es marca com a repte complir els plans de Catalina. Mallorquina del barri de Santa Catalina, té molt clar que no viurà tancada mentre els morts vivents s'apoderen del món i idea un pla d'integració entre homes i zombis.
El sobresalt i la dosi de nervis de la nit és a càrrec de Diego Puertas amb Pozo. Ací desperta sense saber per què un home que tracta per tots els mitjans d’escapar del fosc forat en el qual, literalment, ha caigut.