elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

Okuda San Miguel desborda el Centre del Carme

Okuda San Miguel desborda el Centre del Carme

    L'artista Okuda San Miguel, creador junt amb els mestres fallers Latorre i Sanz de la Falla de l'Ajuntament en aquest 2018, ofereix al Centre del Carme de València, entre el 9 de març i el 27 de maig, un complet recorregut pels seus últims 9 anys de carrera artística sota el títol 'The Multicolored Equilibrium Between Animals and Humans'.

    El director del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont, i el regidor de Cultura Festiva de l'Ajuntament de València, Pere Fuset, acompanyats per l'artista Okuda San Miguel, han presentat la mostra que acull la Sala Ferreres.

    Pérez Pont ha manifestat que "Okuda és un dels grans valors de l'art actual. Des del Centre del Carme estem treballant per a trencar les barreres que distancien la ciutadania dels llenguatges contemporanis. Vincular una acció tan popular com són les Falles amb el treball d'Okuda, a través d'aquesta exposició, ens ajuda a introduir les noves expressions artístiques en l'imaginari col·lectiu".

    El director del Centre del Carme ha afegit, així mateix, que "la Sala Ferreres del Centre del Carme s'ha convertit en l'espai que connecta amb l'art que es fa al carrer, després d'acollir també el passat any l'obra de l'artista urbà Vinz Feel Free" i ha asseverat que "les formes geomètriques i coloristes d'Okuda dialoguen i es fonen amb la singular arquitectura de l'espai i el cobreixen d'una nova pell de més de 600 metres quadrats".

    Atés que la ciutat de València ha brindat Okuda San Miguel l'oportunitat de ser protagonista de les seues festes, desenvolupant junt amb els mestres fallers Latorre i Sanz el seu projecte més important fins a la data a l'espai públic, l'artista ha sentit la necessitat de fer extensible als valencians el seu agraïment mostrant una completa col·lecció d'obres en 'The Multicolored Equilibrium Between Animals and Humans', amb el suport del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i de l'Ajuntament de València.

    L'amplitud de la mostra -la més extensa a hores d'ara, amb prop d'un centenar de peces procedents tant del seu fons de catàleg com de diverses exposicions fetes de cap a cap del planeta- permet Okuda no només mostrar el que ha sigut la seua evolució com a artista, sinó també experimentar amb les possibilitats de l'espai mateix que l'allotja.

    En paraules de l'artista, "les obres més antigues donen sentit a les més noves" des dels seus inicis orgànics fins a la posterior i gradual introducció de formes geomètriques, o des d'un surrealisme de tall més clàssic, dominat pels cossos grisos ("l'analògic"), cap a una geometria multicolor en què cobren presència les formes animals ("el digital").

    Els assistents a 'The Multicolored Equilibrium Between Animals and Humans' són, d'aquesta manera, testimonis de les successives fases dins de la trajectòria d'Okuda a través de nou de les estances del Centre del Carme, l'espectacular arquitectura d'estil neoclàssic de les quals exerceix de contrapunt perfecte a la modernitat latent del seu interior.

    En una experiència que, al mateix temps, pretén traslladar el carrer al museu gràcies a un mural que Okuda ha pintat en el seu interior, 'The Multicolored Equilibrium Between Animals and Humans' conté tant formats tradicionals (llenços, vidrieres, escultures, fotografia…, incloent-hi la seua obra d'estudi més extensa fins a la data), com sorpreses en forma de caixes de llum, 'mappings' o 'drippings', que deixen també espai per a una mostra gràfica sobre el procés de creació de la Falla de l'Ajuntament, una rèplica del ninot creat per a l'ocasió o una sala dedicada al festival Burning Man.

    Dades biogràfiques

    Va nàixer el 19 de novembre de 1980 a Santander, està establit a Madrid des del 2000 i és llicenciat en Belles Arts per la Universitat Complutense de Madrid. Des dels seus inicis l'any 1997, els seus treballs en vies i fàbriques abandonades de la seua ciutat natal van ser clarament reconegudes. Paral·lelament als seus treballs al carrer, Okuda comença també a produir obres més íntimes en el seu estudi, amb les quals a partir del 2009 evoluciona cap a un camí més personal.
    Les seues obres es poden veure en carrers i galeries de tot el món: l'Índia, Mali, Moçambic, els Estats Units, el Japó, Xile, el Brasil, el Perú, Sud-àfrica, Mèxic i tot el continent europeu.

    Burning Man

    L'artista Okuda San Miguel ha volgut fer l'ullet al Burning Man i a la seua vinculació amb València. L'interés mostrat per l'artista Okuda San Miguel pel Burning Man, amb les Falles com a punt d'enllaç a través de característiques comunes (el foc, el monumental de les seues creacions), comparteix un doble vessant: el personal, en què sobretot influeix l'esperit de llibertat que es respira al desert Black Rock de Nevada, i l'artístic, en què l'artista imagina una de les seues creacions en tan incomparable esdeveniment.

    Per aquest motiu, el pròxim diumenge, 11 de març, d'11 a 13 hores, se celebrarà una trobada amb representants de l'esdeveniment nord-americà, de l'Ajuntament de València, artistes fallers, així com el col·lectiu Pink Intruder, creadors del projecte 'Renaixement', que es va exhibir en el Burning Man en 2016 i que es va poder veure el passat any també al Centre del Carme.

    Falles contemporànies al Centre del Carme

    Des del Centre del Carme i des del Consorci de Museus s'està donant suport als nous llenguatges contemporanis en el context de les Falles. En aquest sentit, el claustre gòtic acull des del passat 2 de març la falla/instal·lació de l'artista alacantí Daniel García Andújar, 'Los desastres de la guerra. Caballo de Troya', una ampliació de la proposta que va presentar el creador el passat any per a la documenta 14.

    Així mateix, el pròxim 15 de març s'instal·larà al claustre renaixentista la falla infantil participativa 'Les falles seran el que vulguem que siguen', creada per centenars de xiquetes i xiquets valencians que al llarg de mes i mig han treballat junt amb el col·lectiu Milimbo al taller 'Principis de tardor'.

     

    Pujar