elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

En desembre, el Teatre El Musical acull l’estrena absoluta del nou espectacle de la creadora valenciana Eva Zapico

En desembre, el Teatre El Musical acull l’estrena absoluta del nou espectacle de la creadora valenciana Eva Zapico
  • Fraude (o las consecuencias del fracaso), és l’obra que la dramaturga i directora d’escena valenciana ha creat dins del programa de residències artístiques del Teatre El Musical

  • La formació catalana de dansa Mal Pelo presenta al TEM On Goldberg Variations

  • En la línia de flamenc contemporani, Eduardo Guerrero, un dels noms més destacats de la nova fornada de ballarins i coreògrafs, visita el TEM amb Sombra Efímera II

MÉS FOTOS
En desembre, el Teatre El Musical acull l’estrena absoluta del nou espectacle de la creadora valenciana Eva Zapico - (foto 2)
En desembre, el Teatre El Musical acull l’estrena absoluta del nou espectacle de la creadora valenciana Eva Zapico - (foto 3)
En desembre, el Teatre El Musical acull l’estrena absoluta del nou espectacle de la creadora valenciana Eva Zapico - (foto 4)

El proper mes de desembre, flamenc, dansa i teatre contemporanis donen vida a l’escenari del Teatre El Musical en una programació que s’obri a les noves formes d’entendre les arts escèniques. Una mostra en serà l’estrena absoluta el 7 i 8 de desembre de Fraude (o las consecuencias del fracaso).

La dramaturga i directora valenciana Eva Zapico ha creat este espectacle dins del programa de suport a l’escena valenciana del teatre municipal, que li ha permès gaudir d’una cessió d’espai per als assajos de la peca i fer l’estrena absoluta al seu escenari.

L’ obra explora els diferents significats que pot tindre la paraula frau i l’acció que la sosté, el fet mateix d’enganyar i mentir. A través d’una historia familiar, es va posant en evidència com els mentiders creen una narrativa vital, una ficció sobre ells mateixos. I acaben construint quasi una vida paral·lela, feta d’invencions que creixen, que s’entrellacen.

Una estructura que pot ser menys sòlida del que sembla, ja que tracta de sostenir vàries mentides simultànies. I que per l’autora és una metàfora del propi sistema capitalista, així com del frau estructural sobre el què s’assenta.

Morgan Blasco, Àngel Fígols, Iñaki Moral i Miguel Ángel Sweeney interpreten este muntatge que compta amb el segell característic de Zapico. La creadora treballa amb un concepte escènic anomenat dramatúrgia de la imatge, on la corporeïtat i el moviment dels actors tenen tanta importància com la paraula. Així, es desenvolupa una posada en escena plena de plasticitat i força, que ha fet de Zapico un dels noms essencials de l’escena valenciana contemporània.

LA DANSA DE MAL PELO I D’EDUARDO GUERRERO

Dues propostes de dansa en el mes de desembre donen compte de la importància que esta disciplina té en la programació del Teatre El Musical, que aposta per incorporar-la de manera regular a la seua oferta i a la cartellera valenciana, sense lligar-la necessàriament a festivals o cicles específics.

La primera de les propostes del proper mes arriba el  14 de desembre amb l’estrena a València de On Goldberg Variations (https://www.youtube.com/watch?v=NVMZjfDKPig). Després de presentar l’espectacle Bach per tot el món, esta és la segona peça escènica de BACH PROJECT, una trilogia de la formació catalana Mal Pelo que estudia la música de J. S. Bach i la seua relació amb l’escriptura coreogràfica.

La companyia dirigida per María Muñoz i Pep Ramis, amb una trajectòria de 30 anys marcada per l’autoria compartida i la investigació, ha conformat un llenguatge artístic molt característic. Als seus espectacles s’expressen no sols a través de la dansa, també la paraula, el vídeo o l’ espai sonor i escènic hi juguen un paper molt important.

La peça que estrena a València el Teatre El Musical és una creació col·lectiva de María Muñoz i Pep Ramis junt als ballarins Jordi Casanovas, Zuriñe Benavente, Federica Porello, Enric Fàbregas i Zoltan Vakulya, que tots junts interpreten.

Dan Tepfer aporta la banda sonora amb un so multifocal i manipulat, unes variacions de les pròpies Variacions Goldberg de Bach. Sobre esta base, s’hi uneixen la dansa, la veu del poeta John Berger, alguns textos propis, projeccions de vídeo i la veu en directe dels intèrprets. Un entramat de llenguatges on dialoguen la musicalitat i l’estètica per a construir un teixit al voltant de l’obra compositor alemany.

Una proposta radicalment distinta és la d’Eduardo Guerrero, en la línia de flamenc contemporani que treballa el TEM des que l’Ajuntament de València va reprendre la gestió municipal del teatre.

El 20 de desembre torna al barri del Cabanyal el ballarí gadità per a l’estrena a València de Sombra Efímera II. Amb un instint i formació flamenca que va complementar amb la dansa contemporània, Guerrero és un dels noms més reputats del panorama nacional. La seua exquisida tècnica contrasta amb una interpretació visceral, que el porta al límit de l’expressivitat i l’emoció, sense perdre mai l’elegància.

L’espectacle forma part d’un procés que va començar amb Sombra Efímera I (https://www.youtube.com/watch?v=bMX2M0aFLnw), investigació de les possibilitats simbòliques d’esta disciplina. Amb la col·laboració del director artístic Mateo Feijoó es treballen els sorolls junt amb les formes i projeccions dels cossos a l’espai.

Les coreografies aprofundeixen en la tradició del flamenc, però també la relacionen amb la dansa contemporània, les arts plàstiques i visuals en una escenificació onírica, poètica, plena de força i bellesa, acompanyada en directe per la guitarra de Javier Ibáñez junt al cant de Samara Montañés i Manuel Soto.

EN LA LÍNEA FORMATIVA DEL TEM, UN TALLER D’EXPERIMENTACIÓ SONORA AMB AXEL DÖRNER, MÚSIC I COMPOSITOR DE L’ESCENA DE JAZZ EUROPEA

El Teatre El Musical desenvolupa una faceta formativa on es treballa amb el públic general des del circ o la capoeira a la interpretació, la dansa i la música (https://www.teatreelmusical.es/formatem-201920/). A més, hi ha tallers d’especialització, com ara els de Diàleg Obert. Una iniciativa que enguany ha aprofundit a les arts performatives amb els cursos Fuera de centro, impartit per Mario Montoya i Lorena Izquierdo, o PAS ‘Is not the action’, de mans de BBB Johannes Diemling.

Del 17 al 22 de desembre, el centre cultural acull el taller d’experimentació sonora Composició en temps real, impartit per Axel Dörner.

El trompetista alemany és un dels intèrprets més singulars de l’escena de música experimental, capaç de treballar des del bebop a la música clàssica lliure, el jazz o l’electrònica. Expert en la composició en temps real, dirigirà un laboratori de creació musical on s’analitzaran les possibilitats sonores i de desenvolupament d’un nou vocabulari tonal, reflexionant sobre el concepte de improvisació en sí mateix. Una formació dirigida a alumnes amb tot tipus de nivell i instruments.

Pujar