elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

Víctor Mínguez presenta el seu últim llibre «Infierno y gloria en el mar. Los Habsburgo y el imaginario artístico de Lepanto (1430-1700)»

    El catedràtic d'Història de l'Art de la Universitat Jaume I, Víctor Mínguez, presenta dilluns 9 d'abril de 2018 a partir de les 18 hores el seu llibre «Infierno y gloria en el mar. Los Habsburgo y el imaginario artístico de Lepanto (1430-1700)», última publicació de la Col·lecció Potestas de l'editorial Publicacions UJI. La presentació anirà a càrrec d'Antonio Gozalbo Nadal, dins del seminari metodològic del Programa de Doctorat d'Història de l'Art de l'UJI que es desenvoluparà a l'aula FF0102FR de l'Escola de Doctorat, Consell Social i Postgrau.

    El 7 d'octubre de 1571 més de quatre-centes galeres, dues mil cinc-centes peces d'artilleria i quasi dos-cents mil homes es van enfrontar en el golf de Patras, enfront del port de Lepanto, en un combat decisiu per la supremacia en el Mediterrani. A un costat la flota de la Santa Lliga –Espanya, Roma, Venècia, Gènova i Malta; a l'un altre les armades de l'imperi otomà i dels seus aliats berberiscos. Després de quatre hores de batalla les galeres cristianes es van imposar a les turques, detenint el -fins a aqueix moment i des de feia més d'un segle- imparable expansionisme turc.

    Les tres principals potències vencedores, la Monarquia Hispànica, la República Serenísima i la Roma de la Contrareforma –i al costat d'aquesta la Companyia de Jesús i l'Ordre de Predicadores- van contractar als millors artistes de les seues respectives corts per a deixar un testimoniatge visual de la gran batalla. Vasari, Tintoretto, Veronés, Tiziano, Cambiaso, El Greco, Lucas Valdés i molts altres artistes anònims o menys coneguts construirien durant més d'una centúria –i tant a Europa com a Amèrica- un artefacte gràfic i cultural d'enorme poder comunicador en el qual van convergir discursos simbòlics molt diversos, com l'anhel de Croada, la cerca del Toisón, la mitologia clàssica o la Verge del Roser. Aquesta abundantíssima iconogràfica renaixentista i barroca bolcada en llenços, cicles al fresc, estampes i altres objectes artístics, i reforçada per multitud de relacions i poemes impresos simultàniament, és l'objecte d'estudi d'aquest llibre.

    Pujar