Una crema de rostolls mal apagada va provocar l'incendi d'Ibi: la Guàrdia Civil investiga el presumpte autor
El foc va calcinar 185 hectàrees a causa de l’abocament de cendres sense les mesures de prevenció necessàries
El SEPRONA, amb el suport dels agents mediambientals de la Generalitat Valenciana, investiga un home de 43 anys com a presumpte autor d’un delicte d’incendi forestal imprudent al municipi d’Ibi. El foc va afectar 185 hectàrees, incloent-hi zones de gran importància mediambiental com el Parc Natural de la Font Roja i el Parc Natural Municipal Sant Pascual-Torretes, tots dos integrats en la Xarxa Natura 2000 com a Zones d’Especial Protecció per a les Aus (ZEPA).
L’incendi es va iniciar cap a les 13.00 hores al paratge de Sant Pascual d’Ibi, una zona de dens arbrat pròxima a espais naturals protegits. A causa de les fortes ratxes de vent, de fins a 50 quilòmetres per hora, el foc es va estendre ràpidament per la vessant de la muntanya en una zona amb una gran quantitat de pinedes. Donada la seua ràpida evolució, es van mobilitzar deu mitjans aeris, quaranta terrestres, cent efectius, així com la Unitat Militar d’Emergències (UME).
Causa del incendio
Després de les primeres inspeccions, el focus es va localitzar en una finca rural de la zona, on es va constatar l’existència de residus vegetals, restes de cremes mal apagades i abocaments de cendres sense cap tipus de control ni barrera de protecció contra incendis. Finalment, es va determinar que van ser les cendres les que van provocar l’incendi, ja que van entrar en contacte amb la vegetació seca.
La Guàrdia Civil recorda que l’article 352 del Codi Penal contempla penes de presó i elevades sancions econòmiques per a aquelles persones que, per imprudència greu, provoquen incendis forestals que afecten espais protegits o posen en perill vides humanes o béns materials.
RESPONSABILITAT CIUTADANA
No obstant això, aquest incendi se suma a altres que s’han produït a la Comunitat Valenciana a causa del risc extrem d’incendis. Per això, es recorda a la ciutadania que:
- No s’han d’abocar cendres fins que no s’haja comprovat que estan completament apagades.
- Està prohibit fer foc al bosc o en les seues immediacions durant l’època de risc alt.
- Tota crema ha de comptar amb autorització i realitzar-se en condicions de seguretat extremes.
- Qualsevol senyal de fum s’ha de comunicar immediatament al 112 o a la Guàrdia Civil (062).
La Guàrdia Civil destaca la importància de la prevenció activa i de la responsabilitat ciutadana durant els mesos de major risc, així com la coordinació eficaç amb els agents mediambientals de la Generalitat Valenciana, gràcies a la qual va ser possible esclarir ràpidament les causes de l’incendi.