elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

La mirada trapassera de Carlos Martínez Riera s’exposa des d’avui en la UA amb “Retraturas y caritratos”

La mirada trapassera de Carlos Martínez Riera s’exposa des d’avui en la UA amb “Retraturas y caritratos”
  • La rectora ha inaugurat la mostra al costat de l’autor a la sala Aifos del campus

  • Fins al 2 de novembre es podrà visitar aquesta selecció de seixanta caricatures digitals, dibuixades a mà, de personatges del món del cinema, l’esport, l’art, la política, la cultura i la universitat

MÉS FOTOS
La mirada trapassera de Carlos Martínez Riera s’exposa des d’avui en la UA amb “Retraturas y caritratos” - (foto 2)
La mirada trapassera de Carlos Martínez Riera s’exposa des d’avui en la UA amb “Retraturas y caritratos” - (foto 3)
La mirada trapassera de Carlos Martínez Riera s’exposa des d’avui en la UA amb “Retraturas y caritratos” - (foto 4)

 

Des d’avui i fins al 2 de novembre, Carlos Martínez Riera exposa «La mirada granuja: Retraturas y caritratos» a la sala Aifos del campus de la UA (edifici de Filosofia i Lletres III). L’autor i la rectora, Amparo Navarro, han inaugurat aquest matí aquesta mostra d’humor intel·ligent amb la qual Carlos Martínez presenta la seua particular mirada dels protagonistes de l’actualitat nacional i mundial.

Navarro ha destacat el compromís de la Universitat d’Alacant amb la «promoció i difusió de la cultura, no sols entre la comunitat universitària, sinó cap al conjunt de la societat», i s’ha referit a l’exposició que inaugura la programació 2022-2023 de la sala Aifos de Carlos Martínez com «una mostra d’humor intel·ligent carregat de sagacitat i subtilesa».

El recorregut expositiu està integrat per un total de seixanta caricatures digitals, fetes a mà, de personatges del món del cinema, l’esport, l’art, la política, la cultura, i fins i tot de la universitat. Les obres es mouen entre la retratura i el caritrato, tal com afirma l’autor, «segons s’acoste el dibuix més a la semblança realista o done protagonisme a la deformació». Martínez Riera se serveix d’eines digitals, però sempre fa el treball a mà alçada, sense recórrer a eines de deformació, i parteix, en tots els casos, d’un full digital en blanc i alguna fotografia de referència. El dibuix, la pintura i el modelatge del volum formen part del treball previ exploratori de cada obra.

L’autor afirma que «en cap cas es busca el demèrit del retratat, encara que les filies i fòbies es deixen entrellucar en les obres finals». Immers en l’exploració del color i de les fonts de llum en el modelatge de les faccions, Carlos Martínez se serveix de la caricatura com un mode d’expressió amb el qual persegueix trobar el difícil equilibri entre semblança, comicitat, reflex de la personalitat i vitalitat del personatge representat.

Carlos Martínez Riera (Barcelona, 1960) és biòleg i ha exercit com a funcionari en diverses administracions (funcionari europeu, estatal, Generalitat Valenciana, Govern d’Espanya i cos diplomàtic de Brussel·les), com a tècnic de sistemes informàtics, en primera instància, i en temes de política científica, més tard. És conseller d’Investigació i Innovació en la Representació Permanent d’Espanya davant la Unió Europea (REPER). Martínez Riera, que a vegades signa com a Protokan, ha publicat en DeMiBolsillo Ediciones els títols "El misterio del canario asesinado, No puedo dejar de mirarte, Balas y versos, ¿De qué se ríen sus señorías? i Con mucha cara". També és col·laborador assidu de la "Cartelera Turia", en la qual és autor de les "CaricaTurias" setmanals.

Pujar