elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

El Consorci de Museus impulsa la tercera edició d’ENSO, festival de producció i música electrònica

El Consorci de Museus impulsa la tercera edició d’ENSO, festival de producció i música electrònica
  • El festival arranca hui al Centre Cultural Las Cigarreras d’Alacant on diferents esdeveniments entorn de l’art sonor i l’experimentació se citaran fins a aquest dissabte, 9 de novembre

El Consorci de Museus impulsa la tercera edició d’ENSO, festival de producció i música electrònica, que arranca aquesta vesprada al Centre Cultural Las Cigarreras, del 7 al 9 de novembre.

El director del Consorci de Museus, José Luis Pérez Pont ha assenyalat que “el Consorci de Museus, com a instrument que contribueix a la vertebració cultural del territori valencià, està al costat del sector creatiu i dona suport a iniciatives que impulsen la creació, la investigació i l’experimentació artístiques, per a acostar així a la ciutadania la cultura contemporània en totes les seues manifestacions”.

Pérez Pont ha destacat que “les institucions públiques han de ser espais permeables al servei de la societat” i ha recordat que “des del Consorci de Museus estem obrint noves vies per a l’art, no solament des del punt de vista de les arts visuals sinó també per a l’experimentació sonora i la creació musical i audiovisual, com les trobades ENSO, amb els quals col·laborem al costat de l’Ajuntament d’Alacant”.

Aquestes Trobades Sonores compleixen la seua tercera edició amb l’objectiu de compartir experiències, promoure esdeveniments i fer tallers al voltant de la producció musical, la música electrònica, l’art sonor, multimèdia i qualsevol variació possible en la qual prevalga la investigació i l’experimentació. Grans experts en les diverses arts com Marta de Pascalis, Andrés Noarbe, Pedro Vian, Ain TheMachine, Rubén Cuevas (RdeRumba), entre altres, protagonitzaran les diverses masterclass i ‘lives’ que conformen el programa d’ENSO.

Aquest dijous 7 de novembre, a les 18.30 hores a Las Cigarreras, la taula redona sobre el circuit dels segells discogràfics serà el tret d’eixida de les activitats d’ENSO. Moderada per Thonnie Jhonnie (Desincopado), participaran Andrés Noarbe (Geometrik Records), Pedro Vian (MOM, Modern Obscure Music), Daytona Team (Mona Records) i José Ramón Navarrete (MDR, Metro Dance Records). L’entrada serà lliure fins que es complete l’aforament.

Després de la xarrada amb els experts i el públic assistent, la italiana Marta de Pascalis oferirà un ‘live’ a les 20.30 hores gràcies a la col·laboració del Consolat General d’Itàlia a Barcelona, emmarcada en el seu projecte de la plataforma ‘Muse, una nova ona de Dones al Mediterrani’, ideat per a promoure la inclusió i la igualtat de gènere en els sectors de la música experimental, electrònica i de les arts digitals; Marta de Pascalis arribarà a Alacant per a oferir el concert inaugural d’ENSO.

De Pascalis és una compositora italiana que viu i treballa a Berlín. Els seus treballs en solitari empren síntesi analògica i bucles de cinta, i incorporen el joc lliure en patrons constants i repetitius. Ha produït dos àlbums de Berlin School. Excursions mínimes de sintetitzador: ‘Quitratue’ (2014) i ‘Anzar’ (The Tapeworm, 2016). La seua nova peça ‘Her Core’ va ser publicada a la primavera de 2018 per The Wormhole. Marta crea collages densament estratificats de fragments melòdics brillants i línies de baix que grunyen, les seues hipnòtiques figures de sintetitzador mínimes es torcen i giren una al voltant de l’altra abans de dissoldre’s en l’oblit entròpic.

El divendres 8, el protagonitzaran Moira, juntament amb Luix Bot, i Rubén Cuevas, més conegut com RdeRumba, DJ i productor del grup de rap Violadores del Verso. Moira i Luix Bot dirigiran a les 16 h. la masterclass ‘Destripando nuestro Live A/V’, focalitzada en el procés creatiu des de la composició i la preparació dels directes amb sintetitzadors hardware i modulars, tant per a síntesi auditiva com visual. Moira i Luix parlaran sobre quines són les diferents parts i les funcions bàsiques d’aquests instruments, com s’utilitzen per a generar harmonies, melodies i ritmes en el cas dels sintetitzadors d’àudio, i de composicions (formes i color) i animacions amb sintetitzadors de vídeo. Després d’ells, li tocarà el torn a RdeRumba, amb la seua masterclass ‘El arte del sampler’. El ‘sampler’ és tant un instrument com una tècnica. Una tècnica que consisteix a utilitzar una mostra de so, d’una cançó o de qualsevol altre mitjà i alterar-la, modificar-la o modular-la fins a aconseguir un nou i sorprenent resultat. Aquest recurs tan utilitzat per tota la música i producció musical contemporània, és segons RdeRumba un art, no solament una eina. Per a demostrar aquesta hipòtesi, RdeRumba ens explicarà en què consisteix, on buscar-los, fins on arriben els drets d’autor, la diferència entre ‘samplejar’ i apropiar-se de material d’altres, tècniques, recursos, mescla i producció amb ‘samples’, a més de com fusionar-los amb músics.

Quan arribe la nit, després de les classes magistrals, arribarà el torn de gaudir del ‘live’ de Moira i Luix Bot i el DJ Set de RdeRumba, a les 21 i 22 hores, respectivament.

I l’últim dia d’ENSO, el dissabte 9 de novembre, el públic assistent aprendrà de primera mà com construir un espectacle A/V, amb l’artista audiovisual arribada de Berlín Ain TheMachine, i com masteritzar una peça en la qual el productor d’artistes com UNER o Najwa Nimri, Pedro Viñuela, explicarà en què consisteix, quin és el seu origen, etapes, formats, eines, ‘workflow’, ‘output’, formats d’eixida, les diferències entre estudis convencionals i especialitzats, i així fins a desgranar totes les parts i processos que comporta la pràctica del ‘mastering’.

La música d’aquesta nit serà a càrrec d’Ain TheMachine, que oferirà un ‘live’ a les 21 h., i Pedro Viñuela, amb el nom de Spoweck, a les 22 h. La festa de clausura se celebrarà a les 00 hores al LEVEL Club d’Alacant.

Totes les activitats d’ENSO són gratuïtes amb accés lliure fins que es complete l’aforament i compten amb la col·laboració de l’Ajuntament d’Alacant (Centre Cultural Las Cigarreras) el Consorci de Museus, el Consolat General d’Itàlia a Barcelona i Metro Dance Club.

Pujar