La Universitat de València reforça el seu lideratge europeu en producció d’estadístiques sobre l’economia social
El Departament d'Economia Aplicada de la Universitat de València i l’Institut IUDESCOOP de la Universitat de València ha participat en diversos projectes nacionals i europeus sobre l’impacte socioeconòmic de l’economia social i ha desenvolupat instruments estadístics oficials per al seu mesurament a Espanya.
Els professors de la Universitat de València José Luis Monzón, Rafael Chaves i Ángel Soler s'han unit al projecte europeu ‘Benchmarking the soci-economic performance of the EU Social Economy’, impulsat per la Comissió Europea a través de EISMEA (European Innovation Council and SMEs Executive Agency).
L'estudi, desenvolupat conjuntament per CIRIEC i EURICSE, té com a objectiu avaluar la importància socioeconòmica de l'economia social a la Unió Europea. Així, s’estima que aquesta dona ocupació a més d’11,5 milions de persones a Europa -el 6,3% de la població ocupada. El 18% dels europeus exerceix activitat de voluntariat i el 13% són socis de cooperatives i associacions.
Aquest projecte s' emmarca en el pla d'acció europeu de foment de l' economia social de la Comissió Europea i en l' agenda de la UNTFSSE de Nacions Unides, una de les línies prioritàries de la qual és el desenvolupament d' estadístiques en aquest àmbit.
Participació en l'elaboració dels Comptes Satèl·lit de l'Economia Social
Monzón, Chaves i Soler han format part del grup de treball constituït per l'Institut Nacional d'Estadística (INE) per a l'elaboració dels primers Comptes Satèl·lit de l'Economia Social (CSES) d’Espanya, els resultats dels quals es van publicar el 26 de febrer de 2026.
“El compte satèl·lit acredita l'enorme importància de l'economia social a Espanya”, assenyala José Luis Monzón, qui subratlla a més la seua capacitat d'adaptació en contextos adversos com la crisi de la COVID-19, amb una menor destrucció d'ocupació que la registrada en el conjunt de l'economia.
Així mateix, destaca que este avanç “situa a Espanya en l'avantguarda europea en l'elaboració d'estadístiques sobre l'economia social amb criteris de comptabilitat nacional”.
Estos comptes constituïxen una ferramenta fonamental per a mesurar amb rigor la dimensió de l'economia social a Espanya i avaluar el seu impacte de manera comparable amb el d'altres sectors.
El seu desenvolupament s'ha dut a terme amb la participació de diferents institucions, entre elles el Ministeri de Treball i Economia Social, CEPES, CIRIEC-Espanya (CIRIECSTAT), Fundació ONCE i la Plataforma del Tercer Sector.
Una contribució a l'anàlisi i visibilització de l'economia social
El Compte Satèl·lit de l’INE estima que per a 2023, el Valor Afegit Brut de l'economia social va arribar als 54.424 milions d'euros, el 4,0% del PIB, mentre que el pes de la seua xifra de negocis comparada amb el PIB va assolir l'11,1%. L'ocupació directa de l'economia social va superar els 1,2 milions de llocs de treball, el 5,8% de l'ocupació total.
La participació del personal investigador de la Universitat de València en aquests projectes reforça el paper de la institució com a referent acadèmic en l'estudi de l'economia social i en la generació de coneixement orientat al disseny de polítiques públiques basades en evidència científica.










