elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

IVCR+i restaura dos llenços de l'Església d'Andilla signats per Joan Ribalta

IVCR+i restaura dos llenços de l'Església d'Andilla signats per Joan Ribalta

    L'Institut Valencià de Conservació, Restauració i Investigació (IVCR+i) ha iniciat la restauració de dos llenços grans procedents de les antigues portes del retaule major de l'Església Parroquial de l'Assumpció d'Andilla, gràcies a una subvenció que ha rebut la parròquia de la Diputació de València.

    Els llenços representen la Presentació de la Verge al temple i la visitació de Maria a la seua cosina santa Isabel. Joan Ribalta, entre 1621 i 1626, els va pintar gràcies a l'encàrrec del bisbe de Segorbe, Pedro Ginés de Casanova, per protegir l'escultura del retaule que va fer l'escultor murcià Francisco Ayala.

    A pesar que el llenç de la Presentació posseeix una cartel·la amb la signatura de Ribalta, sabem, pel llibre de fàbrica i els pagaments que va efectuar la parròquia, que també van participar en l'execució d'aquest altres artistes i col·laboradors seus com Abdó Castañeda o Vicent Castelló.

    Aquestes obres ja s'havien restaurat en diverses ocasions des de final del segle XIX, i les més recents es van realitzar el 1955 i el 1976, però, encara així, requerien una intervenció que eliminara les bastes repintades i els estucs que envaïen la pintura original, ja que aquestes intervencions afectaven negativament l'estat de conservació dels llenços.

    En l'estat de les obres s'ha detectat la pèrdua de pintura original a causa d'un problema d'humitats i d'una mala conservació durant el temps en què van estar guardats durant la Guerra Civil. Això s'aprecia fàcilment pels doblecs que han repercutit en la pèrdua de pintura.

    En el llenç de la Visitació, a més, se'n va modificar el format original, i es va afegir en la part inferior un empelt de fusta semicircular per suplir el buit que, en origen, corresponia a la porta d'accés al transagrari.

    La primera actuació en el llenç de la Presentació de la Verge ha sigut la consolidació i la fixació de les nombroses zones afectades. Després d'una neteja del revers, una consolidació i una fixació de tota la superfície pictòrica, s'ha pogut col·locar l'obra en un bastidor de tibat per poder corregir les deformacions en pla.

    En aquest moment l'IVCR+i està realitzant la fase de neteja en les dues obres, en què s'han descobert tres tipus diferents d'estucs que corresponen a les diferents intervencions que han tingut els quadres, així com la gran quantitat de repintades que envaeixen la pintura original, que en el cas del llenç de la Presentació de la Verge arriben a ser molt abundants.

    Pujar