La Diputació de València presenta el catàleg del ‘IV Premi Internacional de Cartells MAKMA’
Els 50 finalistes del certamen, seleccionats entre les més de 700 obres presentades, formen part de l’exposició que acull la Sala Alta del museu de la corporació provincial
El Museu Valèncià de la Il.lustració i de la Modernitat MuVIM), ha presentat el catàleg de l’exposició ‘Felicitat/Infelicitat’, emmarcada en el ‘IV Premi Internacional de Cartells MAKMA’ al qual es van presentar més de 700 propostes de tot el món.
La presentació del catàleg va comptar amb una visita guiada per part dels guanyadors del certamen. Álvaro Díaz, amb la seua obra ‘La felicidad está en ti’, va aconseguir el primer premi, i Alba Ramiro i Daniela Díez van obtindre un accèssit cadascuna, pels seus treballs ‘Abraçada’ i ‘Agridulce’. Van participar també en l'acte el director del museu de la Diputació de València, Rafa Company, el cap d'Exposicions, Amador Griñó, i l'artista que ha realitzat la publicació, Marta Negre. Negre va apuntar que en el catàleg, els cartells dels participants “tenen un protagonisme especial i ocupen gran part de la página per a atorgar major rellevància a les seues propostes gràfiques”.
Álvaro Díaz, al·ludint a la seua obra premiada, va assenyalar que “se'ns ven constantment la idea que la felicitat és sinònim de consum i d'eleccions personals, però s'oblida que el poder pensar en això és una qüestió de privilegis”. Així mateix, va apuntar que “la premissa que la felicitat està en tu és una invitació a qüestionar-nos el com i el per què se'ns proposa assumir que la felicitat depén de nosaltres i dialoga irònicament amb la il·lustració”.
Per part seua, Alba Ramiro explica que la seua proposta s'assenta en “el fet d’atendre la sensació reconfortant de compartir una emoció, encara que esta siga de tristesa. Es tracta de comprendre l'abraçada com un gest tendre on pot conviure esta contradicció: un lloc amable on escoltar l'emoció aliena i pròpia des de la cura”.
Daniela Díez representa en la seua obra “la felicitat com una cosa fràgil i delicada, jugant amb elements com el paper i la trituradora, sent el paper un material vulnerable a trencar-se i deteriorar-se”. En este sentit, apunta que la seua intenció era “transmetre que els estats d'ànim són efímers i volubles, per un moment estan intactes i al següent es trituren i transformen, podent també recompondre's unint de nou eixos frangments que conformen els diversos estats i sentiments de l'ésser humà”.
Sala Alta del MuVIM
El diputat de Cultura, Paco Teruel, va destacar que els museus “s'han adaptat a les necessitats actuals, i més enllà de ser simples contenidors culturals, conviden a reflexionar sobre els temes d'actualitat a través de l'art en totes les seues expressions”.
Les 50 obres finalistes, entre les quals es troben les tres premiades, formen part de l’exposició que acull la Sala Alta del MuVIM i que està desplegada en set árees temàtiques: signes, smileys, objectes, subjectes, lúdics, semblants i grafiies. Obres, totes elles, que giren al voltant del desconcert que provoca buscar la felicitat, donades les seues múltiples maneres d'aconseguir-la, que els participants han plasmat en els seus cartells utilitzant diverses vies expressives, on tan prompte preval el gràfic com la tipografiia i fins i tot la imatge fotogràfica.
El jurat, que va destacar la quantitat i gran qualitat de les propostes presentades, estava format pel dissenyador gràfic, il·lustrador i artista plàstic Pep Carrió; l'artista i Premi Nacional d'Arts Plàstiques 2013 Carmen Calvo; el catedràtic de Sociología de la Universitat de València Antonio Ariño; el cap d'Exposicions del MuVIM, Amador Griñó, i Ismael Teira, de l'equip de direcció de MAKMA, revista d'arts visuals i cultura contemporània.