elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

La Universitat Andina Simón Bolívar i l’Acadèmia Equatoriana de la Llengua concedeixen les seues distincions a Eva Alcón

La Universitat Andina Simón Bolívar i l’Acadèmia Equatoriana de la Llengua concedeixen les seues distincions a Eva Alcón
    MÉS FOTOS
    La Universitat Andina Simón Bolívar i l’Acadèmia Equatoriana de la Llengua concedeixen les seues distincions a Eva Alcón - (foto 2)

    La Universitat Andina Simón Bolívar (UASB), seu Equador, ha distingit la rectora de la Universitat Jaume I i presidenta de la Conferència de Rectores i Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE), Eva Alcón, com a professora honorària de la institució equatoriana, per la seua contribució a l’educació, la ciència i la cultura a Iberoamèrica.

    En el mateix viatge institucional, l’Acadèmia Equatoriana de la Llengua també ha incorporat Alcón com a acadèmica honorària, on ha pronunciat un discurs sobre el multilingüisme i la internacionalització.

    L’alta distinció de la UASB l'han rebuda personalitats de la talla del sociòleg Boaventura de Sousa; l'expresident de Diàleg Interamericà, Michael Shifter; l'historiador Bernard Lavallé, i l'activista sindical i feminista Isabel Robalino. A més, la Premi Nobel de la Pau Rigoberta Menchú també va rebre un reconeixement equivalent com a consellera honorària de la UASB.

    L'acte institucional de concessió d’aquesta distinció coincideix amb la celebració de l'aniversari de la creació de la institució equatoriana, fundada fa 33 anys, i del natalici de Simón Bolívar. En el seu discurs d'acceptació, la rectora Eva Alcón ha reconegut sentir-se «profundament agraïda» i ha assegurat que entén aquesta distinció com un reconeixement a la seua «defensa de la Universitat com a institució transformadora a través de la generació de coneixement, la formació en valors i el foment del pensament crític.

    També, i més en aquests moments i per raons òbvies, com a institució compromesa en la defensa de la llibertat i els drets cívics».

    En aquest sentit, ha afirmat que «la ciència, la innovació, la cooperació, la solidaritat i els valors compartits són el millor instrument, no sols per a garantir el progrés econòmic, sinó també, i no és una qüestió menor, per a preservar el model social de convivència. I és ací on les universitats juguem un paper essencial per a aconseguir-ho, i aquest és el potencial de la cooperació entre les universitats i de la construcció de l'espai iberoamericà superior del coneixement».

    Finalment, la rectora i presidenta de CRUE també s'ha referit als atacs a l'autonomia universitària com una de les principals amenaces que afronten les universitats com a institucions d'educació superior i investigació. «L'autonomia universitària no és un privilegi, sinó una garantia per a complir amb les nostres missions al servei del coneixement, la formació i el progrés social», ha defensat.

    En el marc de la concessió d'aquesta distinció, Alcón també ha pronunciat la conferència «Els reptes de l'educació superior en l'espai iberoamericà del coneixement», on s'ha referit a desafiaments com la transformació digital, entre ells, l'ús ètic i responsable de la intel·ligència artificial, el reconeixement de títols i el disseny de models innovadors de mobilitat acadèmica, entre altres.

    La Universitat Andina Simón Bolívar, seu Equador, és una universitat pública d'excel·lència en estudis de postgrau i doctorat amb vocació internacional, especialment focalitzada en aquelles àrees centrades en l'estudi i investigació dels reptes presents als països de la Comunitat Andina i a Amèrica Llatina.

    Per la seua banda, l’Acadèmia Equatoriana de la Llengua és la institució cultural més antiga del país i pertany a l’Associació d'Acadèmies de la Llengua Espanyola. La seua finalitat és científica i literària, i té com a principals objectius la investigació lingüística, l’evolució de l’idioma i el foment i propagació de l’estudi de la llengua espanyola.

    Pujar