elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

El projecte Display de l'UJI inaugura l'exposició «Apropant-se al zero» de Katarina Petrović al Paranimf

El projecte Display de l'UJI inaugura l'exposició «Apropant-se al zero» de Katarina Petrović al Paranimf
    MÉS FOTOS
    El projecte Display de l'UJI inaugura l'exposició «Apropant-se al zero» de Katarina Petrović al Paranimf - (foto 2)
    El projecte Display de l'UJI inaugura l'exposició «Apropant-se al zero» de Katarina Petrović al Paranimf - (foto 3)

    El projecte Display de l'Aula d'Innovació Artística de la Universitat Jaume I ha inaugurat a la sala polivalent del Paranimf de l'UJI l'obra «Apropant-se al zero» de l'artista sèrbia Katarina Petrović, un treball que representa un pas avant en la investigació dels processos creatius des de la cognició i la noció d'origen fins a la relació entre el llenguatge i els fenòmens físics. L'exposició es presenta en forma d'una videoinstal·lació dicotòmica i «examina el que la negació pot significar en el llenguatge i la naturalesa», subratlla l'artista.

    A la presentació van assistir la directora artística i comissària del projecte Display, Maya-Marja Jankovic, i la vicerectora de Cultura, Llengües i Societat, Carmen Lázaro, que va destacar que «la inauguració d'aquesta exposició i la col·laboració amb Display és una clara mostra del compromís que té la universitat amb la cultura i amb l'art contemporani i que la seua missió va més enllà de la docència i la investigació». En l'acte també va estar present Vladimir Bjeličić, comissari del Centre Cultural de Belgrad, qui va destacar la col·laboració entre la institució sèrbia i l'UJI que s'ha vist confirmada amb la signatura d'un conveni entre els dos organismes que ha culminat amb el primer intercanvi d'artistes dins del projecte Display.

    El treball presentat per l'artista sèrbia se centra en la representació negativa d'allò que no es pot representar d'una altra manera, com el zero, el no-res o l'infinit. Katarina Petrović ha dut a terme un intrigant procés d'investigació, establint una connexió immediata entre la vida orgànica i inorgànica, és a dir, entre l'experiència analògica i digital. Així, Petrović, de manera similar a la comprensió dadaista del concepte de taula rasa, en els últims anys ha maniobrat amb un principi de negació que funciona com una eina per a la transformació del significat i el pensament.

    El comissari de l'exposició a Belgrad, Vladimir Bjeličić, explica que l'artista sèrbia, «guiada per la pregunta de si el llenguatge pot arribar a zero amb l'ajuda de l'operació matemàtica de cancel·lació, utilitza l'aprenentatge automàtic per a generar noves formes de coneixement, és a dir, de llenguatge». En aquest sentit, la tabula rasa com una pissarra buida, i en aquest cas una pissarra negra, es converteix en escenari d'una contínua simulació de significat. Finalment, el treball de Petrović qüestiona l'afirmació que una màquina pot generar esperança en un escenari en el qual la tecnologia domina la societat.

    Katarina Petrović és una artista i investigadora que treballa en la intersecció de l'art, la ciència i la tecnologia. Centrant-se en els processos generatius en el llenguatge i la naturalesa, crea obres en forma d'instal·lacions modulars en espais en línia i fora de línia, utilitzant mitjans com a text generatiu, poesia, so, programari i performance.

    Pujar