elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

L'incendi de l'Alt Millars agafa força i continua imparable cap a la Serra d'Espadán

L'incendi forestal en què afecta l'interior de la província de Castelló i que està arrasant l'Alt Millars continua avançant en direcció al parc natural de la Serra d'Espadán i arrasant els boscos de la zona de Montanejos.

La força del vent de ponent ha donat forces a aquest vent en direcció Montant-Montanejos, cap a l'est i, encara que al matí el seu avanç ha sigut més lent, a la vesprada ha tornat a agafar velocitat.

La consellera Gabriela Bravo ha explicat que "el foc ha avançat molt ràpid" i ha arribat a obligar a retirar-se als bombers a l'haver "un clar risc per a la seua vida" davant l'avanç de les flames. Així, ha continuat avançant més ràpid del que es preveu i a primera hora de la nit del divendres ja ha calcinat 4.000 hectàrees.

El front ha avançat des de la pedania dels Calpes fins a endinsar-se en el barranc de la Maimona, on "ha quedat encaixonat" i ha anat agafant força gràcies a la gran massa vegetal d'aquest paratge.

Malgrat que en la seua zona sud i oest el foc està controlat, continua avançant en el seu flanc dret i ja està a les portes de Montanejos en creuar aquest abrupte barranc i acerándose a la carretera, on els bombers es preparen per a frenar-lo aquesta nit, quan la humitat puge i les condicions siguen més òptimes. Per a això, segons ha explicat Bravo, s'està usant el "foc tècnic" creant una sort de tallafocs per a frenar les flames.

Les principals novetats que ha comentat la Consellera d'Interior, Gabriela Bravo, a les 21 hores són:

• El foc està arribant quasi a la carretera, en direcció Montant-Montanejos, on els bombers s'han apostat per a frenar-lo. Els mitjans terrestres estaran en la carretera per a frenar el foc i que no del salt.
    • S'han retirat els mitjans aeris. S'han hagut de retirar mitjans terrestres en algun moment de la vesprada perquè hi havia risc per als bombers.
    • Al llarg de la nit continuaran treballant tots els mitjans terrestres. S'ha comptat amb reforços de Múrcia, Alacant i València (en total, ja sumen 500 efectius)
    • Demà a primera hora es reprendrà el treball dels mitjans aeris. S'esperen més reforços per a evitar l'avanç cap a les poblacions.
    • Afecta a 4.000 hectàrees i 40 km de perímetre.

La Consellera Gabriela Bravo, en declaracions des del Lloc de Comandament Avançat, ha reconegut que la situació continua preocupant, per la qual cosa tots els esforços se centren en contenir al foc en la carretera

S'està investigant si hi ha hagut acció humana però no es compta encara amb una conclusió clara per part de la Guàrdia Civil.

Respecte als desallotjats, són uns 1.500 i, segons han explicat des de l'Ajuntament de Montanejos, no s'espera que aquest dissabte puguen tornar a les seues cases a causa del complicat de la situació.

El dissabte, la finestra d'oportunitat per a frenar l'incendi

El protagonista durant la vesprada ha sigut sent el vent de ponent. És cert que última hora del dia ha començat a entrar la brisa marina pujant pel llit del riu Millars, però no ha arribat amb tanta intensitat al principal front del foc, que ha guanyat força en el barranc de la Maimona.

Així, la brisa (que podria haver frenat l'avanç i aportat humitat) no li ha guanyat la batalla al ponent en aquesta zona, evitant que es contrarestara el ponent.

Encara així, sí que s'espera que en les pròximes hores la humitat nocturna vaja augmentant, un moment que els bombers aprofitaran per a intentar frenar-lo. A més, les condicions meteorològiques d'aquest dissabte seran una mica millors.

Així, en la nit del divendres i el dissabte s'obri una finestra d'oportunitat per a frenar l'incendi, abans que el diumenge les condicions tornen a empitjorar amb una altra pujada de les temperatures i nous vents de forta intensitat.