La UA implantarà una nova eina basada en la IA per al subtitulat automàtic de vídeos i la lectura d’imatges de text
L’anunci coincideix amb la commemoració del Dia Mundial de l’Accessibilitat Digital
La d’Alacant va ser la primera universitat espanyola que va crear una Unitat d’Accessibilitat Digital i el seu model ha sigut exportat a altres institucions europees i llatinoamericanes
«Més de mil milions de persones arreu del món tenen alguna discapacitat que els impedeix accedir d’una manera completa a continguts digitals i, no obstant això, el 98 % de les pàgines web mundials encara tenen mancances en accessibilitat». Amb aquestes xifres tan alarmants ha reivindicat el vicerector de Transformació Digital de la Universitat d’Alacant, Rafael Molina, la necessitat de dedicar un Dia Mundial a l’Accessibilitat Digital, «per a conscienciar, visibilitzar aquesta realitat i continuar avançant en la igualtat real i efectiva».
Amb aquesta finalitat s’ha celebrat aquest matí una jornada en la qual s’han evidenciat els enormes avanços realitzats els últims anys i que han convertit la institució acadèmica alacantina «en un model a seguir tant per a la resta d’universitats espanyoles com per a altres institucions europees i llatinoamericanes», a través de programes internacionals com HedforAll, europeu, i l’Acces, amb l’Amèrica Llatina.
De fet, la UA va ser la primera universitat espanyola que va crear una unitat d’accessibilitat digital que, dependent del vicerectorat de Transformació Digital, ha comportat un canvi revolucionari en la institució tant pel que fa a creació d’eines i aplicacions de desenvolupament propi senzilles, intuïtives i fàcils de manejar, com en la redacció de manuals i recomanacions i en el disseny d’accions formatives específiques, tot d’accés lliure a través de la pàgina del servei.
No debades, els darrers tres anys, l’accessibilitat digital de les pàgines que componen l’entorn web de la UA ha passat d’obtenir una qualificació de 7,8 (sobre 10), el 2021, a un 9,5 en l’última anàlisi realitzada pel Ministeri d’Assumptes Econòmics i Transformació Digital del Govern d’Espanya el 2023. Això és degut, segons el vicerector responsable, «al fet que l’accessibilitat en la UA no és un mèrit, sinó un requisit que, a més, a partir de l’any que ve serà avaluable per als paràmetres de qualitat interna dels serveis».
L’acte ha servit, a més, per a anunciar la implantació de noves eines basades en la intel·ligència artificial. Una, ja utilitzada en proves amb gran precisió, permetrà el subtitulat automàtic de tots els vídeos institucionals i acadèmics del repositori de la UA. La novetat respecte d’altres eines ja existents és que, a més de ser plurilingüe (valencià, castellà i anglès), pel fet d’implementar-se amb intel·ligència artificial compta amb predicció de paraules i contextualització d’aquestes, entre molts altres avantatges. El subtitulat de vídeos suposa un gran avanç per a l’accessibilitat de les persones amb dèficit auditiu.
L’altra gran novetat serà una eina que reconega text manuscrit dins d’imatges, un pas molt important per a les persones amb dèficit visual, ja que els sistemes existents fins ara només fa accessibles les imatges amb descriptor vinculat. Tots dos desenvolupaments s’han fet des de la Unitat d’Accessibilitat amb el suport del Servei d’Informàtica i una vegada superada la fase de proves podran ser exportades a altres entorns externs a la universitat.
La primera part de la jornada ha comptat amb les intervencions del vicerector de Transformació Digital, Rafael Molina i els tècnics de la Unitat d’Accessibilitat José María Fernández i Cristina Palomares, que han fet un repàs per les fites més destacables des que l’actual equip de direcció de la UA va posar en marxa aquesta unitat el gener de 2021.
La jornada ha conclòs amb una taula redona moderada per Fernández, en la qual s’han posat en comú els avanços realitzats en matèria d’accessibilitat i els reptes als quals s’enfronten alguns dels serveis més transversals del campus, com l’esmentat Servei d’Informàtica, la Gerència i Recursos Humans, el Centre de Suport a l’Estudiant, l’Institut de Ciències de l’Educació i la Unitat de Comunicació.