24 de novembre de 2020 24/11/20

El Consorci de Museus repassa a la Llotja del Peix 50 anys de trajectòria de Fuencisla Francés

El Consorci de Museus repassa a la Llotja del Peix 50 anys de trajectòria de Fuencisla Francés - (foto 1)
  • La Llotja del Peix presenta 'Punto de Fuga' de l'artista Fuencisla Francés, un recorregut a través de més de 200 peces i unes quantes instal·lacions

  • L'artista presenta una obra envolupant i plena d'energia amb el paper com a protagonista

  • Entre les instal·lacions destaca una intervenció 'site-specific' al vestíbul d'entrada a la sala

Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, en col·laboració amb l'Ajuntament d'Alacant, presenta a la Llotja del Peix la major exposició realitzada entorn de l'obra de l'artista Fuencisla Francés, una obra envolupant i plena d'energia amb el paper com a protagonista.

'Punto de Fuga', que es podrà veure fins al 21 de febrer de 2021, és el resultat de la convocatòria de comissariat 'Trajectòries' del Consorci de Museus, que va seleccionar el projecte presentat per Pilar Tébar sobre l'obra de Fuencisla Francés. 'Trajectòries' busca mostrar i analitzar en profunditat l'obra d'artistes o col·lectius artístics que han desenvolupat la seua carrera a la Comunitat Valenciana.

La mostra repassa 50 anys de trajectòria artística de Fuencisla Francés, a través de més de 200 peces i instal·lacions que s'han adaptat a l'espai de la Llotja, després de presentar-se en 2019 al Centre del Carme de València.

La secretària autonòmica de Cultura i Esport, Raquel Tamarit, i el director del Consorci de Museus, José Luis Pérez Pont, han presentat aquest matí l'exposició, acompanyats pel regidor de Cultura de l'Ajuntament d'Alacant, Antonio Manresa, l'artista, Fuencisla Francés, i la comissària de la mostra, Pilar Tébar.

Raquel Tamarit ha destacat la importància del Consorci de Museus com a eina de vertebració del territori a través de la cultura i ha explicat que "l'obra de Fuencisla Francés combina la delicadesa del material emprat, el paper, amb la força i l'energia que transmeten les seues instal·lacions", i ha destacat "el caràcter inquiet i transgressor de les seues peces que conserven la frescor d'algú que, malgrat fer més de 50 anys que treballa en la professió, segueix tan activa i tan vivaç com el primer dia".

El director del Consorci de Museus ha mostrat la seua satisfacció per inaugurar a Alacant el projecte 'Trajectòries', que en el seu origen estava pensat per a la sala Ferreres del Centre del Carme.

Sobre 'Punto de fuga', Pérez Pont ha explicat que, "a pesar de tractar-se del mateix projecte que es va poder veure a València, cada exposició és única i cada una de les instal·lacions de Fuencisla, adaptades i redissenyades per a la mostra, ens conviden a recórrer la Llotja i a continuar aprofundint en les seues múltiples lectures".

El director del Consorci de Museus ha assenyalat "la importància del suport i impuls a la creació actual, així com el reconeixement als nostres artistes. En la seua primera edició, 'Trajectòries' ens ha permés situar l'obra de quatre dones (Teresa Cebrián, Ana Teresa Ortega, Fuencisla Francés i Maribel Domènech) en el lloc que es mereixen, dins del relat de l'art contemporani espanyol".

Per la seua banda, Pilar Tébar ha assenyalat que "Fuencisla Francés és un personatge imprescindible dins de l'art valencià dels últims 50 anys. Moltes d'aquestes instal·lacions es mostren per primera vegada a Alacant".

Infinits i diminuts papers desborden la sala, com infinites són les perspectives i els punts de vista des dels quals apreciar l'obra de Fuencisla Francés.

Fuencisla és descendent d'una de les sagues artístiques més importants de la Comunitat Valenciana, que va tindre el seu origen a mitjan segle XIX amb els alcoians Plácido Francés i Emilio Sala Francés.

A les sales B i C de la Llotja s'exposen obres de totes les seues etapes creatives, des de la figuració de les seues primeres obres fins a l'abstracció, tendència que dominarà la major part de la seua producció.

El visitant es trobarà amb la monumentalitat dels seus treballs actuals, en els quals predominen les instal·lacions i l'obra de gran format, però també amb una representació de les seues primeres obres de temàtica figurativa, olis o dibuixos, dels anys 70, per a anar descobrint, amb obres clau de la seua producció, com va realitzar l'artista aquest important salt a través de la simplificació d'elements.

Segons Pilar Tébar, "el protagonista absolut d'aquesta exposició és el paper, que Fuencisla Francés treballa en diferents grandàries, gramatges i textures i que utilitza tant per a donar forma a les seues escultures com per a realitzar els 'collages' de gran part dels seus treballs o inclús en les seues instal·lacions, que es modifiquen per a adaptar-se a l'espai expositiu de les sales i així oferir una visió nova".

És interessant subratllar la composició sonora -un bordó de veus de Fátima Miranda- realitzada per a les instal·lacions de la sala C -'Sobre Negro' i 'Resonancia'.

L'eix central del projecte és la gran 'site specífic' que es troba al centre de la sala B, titulada 'Punto de fuga'. Realitzada amb centenars de planxes rectangulars de fusta que, unides amb fil de niló, realitzen un interessant joc de grandàries i volums que modifica tant la perspectiva com el pla de la sala i dota de moviment la peça.

Fuencisla Francés va nàixer a Segòvia en 1944, encara que està establida des de la seua joventut a València. L'artista reuneix cinc dècades de producció artística amb quasi seixanta exposicions individuals, més d'un centenar de participacions en col·lectives i obra en diverses col·leccions artístiques.

Treballadora meticulosa, en contínua investigació i experimentació, construeix primerament la seua obra en oli sobre paper o llenç per a després desconstruir-la fragmentant l'obra en innumerables trossos de mesures desiguals que torna a emprar novament, expandint-los sobre diferents suports, en un 'collage' que aplica amb minuciositat i pulcritud a obres de diferents formats. Un exemple d'això és la intervenció 'site-specific' que es mostra al vestíbul d'entrada a la sala.

L'artista aconsegueix un harmònic joc compositiu que identifica una poètica molt personal i l'empremta artística que imprimeix a la seua producció, d'enorme energia creativa i sensibilitat.

Pujar