elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

L’òpera barroca torna a les Arts amb ‘Ariodante’ de Händel

L’òpera barroca torna a les Arts amb ‘Ariodante’ de Händel
  • Andrea Marcon, un dels més prestigiosos especialistes en música antiga, dirigeix aquesta obra que es presenta en un muntatge de Richard Jones

  • Reconegudes veus integren el repartiment: Ekaterina Vorontsova (Ariodante), Jane Archibald (Ginevra), Christophe Dumaux (Polinesso) i Lucca Tittoto (il re di Scozia)

L’òpera barroca torna al Palau de les Arts amb ‘Ariodante’, de Georg Friedrich Händel, que s’estrena en un muntatge de Richard Jones amb direcció musical d’Andrea Marcon dimarts que ve, 1 de març, en la Sala Principal.

El director artístic de les Arts, Jesús Iglesias Noriega, ha presentat hui aquesta producció davant dels mitjans de comunicació, acompanyat del mateix Andrea Marcon i de Benjamin Davis, director d’escena de la reposició.

Segons ha destacat Iglesias Noriega, “amb ‘Ariodante’, les Arts avança en el seu compromís d’oferir al públic la més àmplia visió del gènere operístic, amb una de les pàgines més delicades i belles del Barroc, un repertori absent catorze anys en l’escenari principal del teatre”.

Per a això, les Arts ha reunit un sòlid equip artístic d’especialistes en aquest període musical, encapçalat pel clavecinista, organista i director d’orquestra italià Andrea Marcon. Guardonat amb el Händel-Preis, Premi de la Ciutat de Halle 2021, el mestre de Treviso és un dels més prestigiosos experts en música antiga del panorama internacional que debuta amb aquest títol amb el Cor de la Generalitat i l’Orquestra de la Comunitat Valenciana.

Amb més de 75 gravacions en la seua trajectòria, Marcon ha sigut aclamat per crítica i públic per les seues interpretacions, entre altres, d’‘Il trionfo della Musica e della Poesia’, de Marcello; ‘Orlando furioso’, ‘Atenaide’, ‘Tito Manlio’, ‘Gloria’, ‘Magnificat’ i ‘Juditha Triumphans’, de Vivaldi; ‘La Calisto’ i ‘Il Giasone’, de Cavalli; ‘Orfeo’ i ‘Vespers’, de Monteverdi; ‘Messiah’, ‘Ariodante’ i ‘Alcina’, de Händel; així com per les cantates de Bach i la ‘Missa en si menor’.

Richard Jones signa la posada en escena d’aquesta òpera, amb escenografia i vestuari d’Ultz, il·luminació de Mimi Jordan Sherin, coreografia de Lucy Burge, direcció d’escena de titelles de Finn Caldwell i disseny de titelles de Nick Barnes i Finn Caldwell.

Amb més de trenta anys de carrera professional, Jones atresora nombroses distincions per les seues incursions en teatre i òpera, amb treballs en les principals institucions líriques del circuit: Covent Garden de Londres, Metropolitan de Nova York, La Scala de Milà, l’Òpera de París o la Staatsoper de Munic.

En la seua proposta escènica per a ‘Ariodante’, el director d’escena britànic actualitza la intriga cavalleresca d’ambició, zels i enganys —basada en ‘Ginevra, principessa di Scozia’, d’Antonio Salvi, i inspirada en els cants IV-VI d’‘Orlando Furioso’, de Ludovico Ariosto— per a traslladar-la a una illa de pescadors a l’Escòcia dels anys setanta.

Segons explica Benjamin Davis, responsable de la reposició, el plantejament del director britànic proporciona un marc per a la reflexió, en el qual Ariodante i el seu germà Lurcanio es presenten com a forasters davant d’una comunitat patriarcal i tancada, de fortes conviccions morals i religioses.

Les Arts, com ha apuntat Jesús Iglesias Noriega, presenta en ‘Ariodante’ un repartiment amb consagrades veus en aquest repertori, amb Ekaterina Vorontsova en el paper del llegendari cavaller, que la mezzosoprano russa ja ha oferit amb èxit en el Teatre Bolxoi de Moscou, on està considerada com una de les artistes de més projecció.

El reputat baix italià Lucca Tittoto, elogiat per una versatilitat que l’ha portat a cantar des del Barroc primerenc fins a Puccini en els més destacats teatres d’òpera, dona vida a il re di Scozia, amb l’emergent soprano canadenca Jane Archibald en el rol de la seua filla, la princesa Ginevra.

El contratenor francés Christophe Dumaux debuta a València amb un dels seus rols de referència, Polinesso, duc d’Albany i antagonista d’Ariodante. Els nord-americans Jacquelyn Stucker (Dalinda) i David Portillo (Lurcanio), juntament amb el tenor del Centre de Perfeccionament Jorge Franco (Odoardo), completen l’elenc protagonista.

‘Ariodante’ és un muntatge del festival d’Ais de Provença, en coproducció amb la Dutch National Opera & Ballet, Canadian Opera Company i Lyric Opera de Chicago.

Les Arts representarà l’obra mestra de Händel els dies 1, 4 i 6 de març. A causa de la duració de l’obra, les funcions del dimarts 1 i divendres 4 començaran a les 19.00 h.

Públic jove

A més, de la ‘Preestrena’ per a menors de 29 anys aquest diumenge, a les 19.00 h, les Arts posa en marxa una nova iniciativa dirigida al públic jove, amb un descompte del 50 % per a les entrades de totes les funcions d’‘Ariodante’ per als menors de 35 anys.

 

Pujar