elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

Les Arts reflexiona sobre la identitat de gènere amb la hilarant ‘Les mamelles de Tirésias’, de Poulenc

Les Arts reflexiona sobre la identitat de gènere amb la hilarant ‘Les mamelles de Tirésias’, de Poulenc
  • Roger Vignoles dirigeix musicalment aquesta adaptació per a dos pianos, que es presenta en un muntatge de l’ascendent director Ted Huffman

El Palau de les Arts proposa una reflexió sobre la identitat de gènere amb la hilarant ‘Les mamelles de Tirésias’, l’òpera de Francis Poulenc que s’estrena aquest dissabte, 16 de novembre, a les 19.00 hores al Teatre Martín i Soler.

El director artístic de les Arts, Jesús Iglesias Noriega, ha presentat hui aquest títol en conferència de premsa, acompanyat de Roger Vignoles, director musical, i Ted Huffman, director d’escena de la producció.

“‘Les mamelles de Tirésias’ —segons ha destacat Iglesias Noriega— suposa l’obertura del Centre de Perfeccionament Plácido Domingo a noves temàtiques, estètiques, compositors i formes musicals amb una producció, a més, promoguda per diverses institucions, que per mitjà de l’organització ENOA (European Network of Opera Academies), a la qual les Arts s’unirà en 2020, donen suport a la creació i la integració de joves artistes en el món professional”.

“Es tracta, també, d’una proposta de múltiples atractius per a acostar nous públics a les Arts: el seu avançat plantejament sobre la diversitat sexual, una trama absurda i intel·ligent, la seua durada de prop d’una hora junt amb un plantejament escènic dinàmic i molt fresc”, ha explicat el director artístic de les Arts.

Sota la tutela musical de Roger Vignoles, un dels més distingits pianistes repertoristes del panorama líric, els joves talents de la nova promoció del Centre de Perfeccionament es presenten davant del públic en la seua primera incursió en el repertori operístic francés.

Els cantants del Centre de Perfeccionament Larisa Stefan (Thérèse), Evgeniya Khomutova (La Marchande de journaux), Aida Gimeno (Une dame élégante), Amber Fasquelle (La grosse dame), Joel Williams (Le Mari), Oleh Lebedyev (Le Gendarme), Omar Lara (Le Directeur du théâtre / Presto), Max Hochmuth (Le Monsieur barbu) i Vittoriana De Amicis (Soprano de Choeur) conformen el repartiment junt amb els també joves intèrprets, convidats per a aquesta producció, Elías Ongay (Lacouf), João Pedro Cabral (Le Journaliste) i Gonzalo Manglano (Le Fils).

‘Les mamelles de Tirésias’, s’interpreta en l’adaptació per a dos pianos feta per Benjamin Britten, amb el mateix Roger Vignoles i el valencià Jorge Giménez a l’orquestra.

Vignoles, que ha estat vinculat a aquesta producció des de la seua gestació, considera que l’adaptació de Britten és idònia, a més, per al treball de la veu amb els joves cantants. En aquest sentit, ha valorat també el treball coral dels cantants, en un muntatge que confereix protagonisme a tots els intèrprets.

El novaiorqués Ted Huffman presenta la seua aplaudida i elegant posada en escena, amb la que va iniciar la seua ascendent carrera internacional, i que recupera l’estètica dels musicals cinematogràfics dels anys 40, coetanis de l’època en què Poulenc va compondre la partitura.

Huffman dota l’obra d’un moviment continu i esvalotat a l’escenari, sobre el qual se succeeixen constantment moments de diversió acords amb la comèdia surrealista de Guillaume Apollinaire que va inspirar el llibret original.

El muntatge, amb escenografia i vestuari de Samal Blak, il·luminació de Marcus Doshi i coreografia de Zack Winokur, és una coproducció de Snape Maltings (UK), Festival d’Aix-en-Provence, Queen Elisabeth Music Chapel (Waterloo), amb el suport d’ENOA i el Programa cultural de la Unió Europea.

A més de l’estrena aquest dissabte, el Teatre Martín i Soler acull més representacions d’aquesta obra els dies 21, 22 i 24 de novembre. Les localitats, amb un preu únic de 35 euros, es poden adquirir en les taquilles del teatre, en la línia de venda telefònica 902 202 383 i per mitjà del web www.lesarts.com. Les Arts, a més, ha reservat dues funcions (18 i 19 de novembre) íntegrament per al públic del seu programa didàctic.

Representació a Castelló

Per la seua banda, ‘Les mamelles de Tirésias’, de Poulenc, serà la primera producció operística de les Arts que podrà veure’s a Castelló, segons ha anunciat Jesús Iglesias Noriega.
L’equip artístic i creatiu representarà aquesta producció el pròxim 28 de novembre al Teatre Principal de la capital de la Plana, que s’afig als recitals del Centre de Perfeccionament al Museu de Belles Arts i als concerts de l’Orquestra de la Comunitat Valenciana a l’auditori de la ciutat.

Cinema i música contemporània

Així mateix, ‘Les Arts és per a tots’, dins del propòsit d’oferir al públic nous espais de trobada per a la música i la resta de disciplines artístiques, proposa noves activitats per a tots els públics al voltant de ‘Les mamelles de Tirésias’.

El dijous 14 de novembre, a les 20.00 hores, i dins del cicle ‘Berklee a les Arts’, es presenta a l’aula magistral ‘Contemporary Bouffe’, espectacle en què alumnes del Berklee College of Music compartiran les seues composicions originals, de música i ‘spoken word’ que reflectiran alguns dels temes abordats en l’obra de Francis Poulenc.

De manera paral·lela, continuen les propostes cinematogràfiques de ‘Les Arts a la Filmoteca’, amb la projecció de l’òpera prima de Lukas Dhont, ‘Girl’ (2018), sobre els desitjos d’una xiqueta transgènere de convertir-se en ballarina, el dijous i divendres, 14 i 15 de novembre, a les 20.00 hores i 22.30 hores, respectivament.

Pujar