elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

Sedaví obri el cicle «Horta Sud Neta, Verda i Viva» amb una jornada de neteja, cultura i festa comunitària

Sedaví obri el cicle «Horta Sud Neta, Verda i Viva» amb una jornada de neteja, cultura i festa comunitària

    Els Comitès Locals d'Emergència i Reconstrucció (CLER) es van aplegar a Sedaví per netejar les vores del carril bici de l'Avinguda del País Valencià. La jornada va deixar al descobert dues capes de problema: la brutícia crònica tirada per gent desaprensiva, i els residus tòxics de la barrancada, enterrats en el sòl i invisibles a simple vista.

    Diumenge 7 de juny de 2026, Sedaví va acollir la primera jornada del cicle «Horta Sud Neta, Verda i Viva», iniciativa dels CLER, organitzada amb Música pel Clima i Cor de Terra gràcies a una subvenció de la Fundació Horta Sud, i amb la col·laboració de l'Ajuntament de Sedaví. El cicle consta de tres jornades lúdico-cíviques als municipis de la comarca castigats per la DANA del 29 d'octubre de 2024.

    «Netegem, regenerem i donem vida al nostre territori»

    Un matí de neteja que va posar en relleu dues capes de problema A les 8:30 h, persones dels CLER de Sedaví, Paiporta, Benetússer, Alfafar-Parque Alcosa, Massanassa, Catarroja i Albal —una dotzena en total, inclosa una veïna que es va sumar espontàniament— van netejar les vores del carril bici, des del carrer Mestre Serrano fins a l'IES Sedaví. La neteja va revelar dues realitats urgents: la brutícia crònica —llaunes, papers, femtes de gos— tirada per persones desaprensives; i la contaminació invisible de la barrancada: una ferramenta elèctrica, una mascareta de submarinisme, una matrícula, una bota de goma, trossos de carrosseria... objectes arrossegats per l'aigua i enterrats en la terra durant mesos, amb plàstics i metalls pesants que envinen el sòl en profunditat. Les plantes creixen, sí, però sobre un terreny ferit per dins. Per interpelar el veïnat, l'equip va col·locar cartells —i duia samarretes— amb el missatge:

    «No és el meu fem, però és el meu poble»

    De les 11 a la 1: Plaça Jaume I, desbordada de vida La programació cultural, simultània i a la Plaça Jaume I, va combinar el concert de Voices of Africa —que va omplir la plaça de ball i xiquets—, el taller de titelles «El viatge de l'anguila Marila» (Rosa Mas), on es van construir marionetes amb calcetins i cartó mentre s'aprenia sobre l'anguila europea, avui en perill crític d'extinció; la presentació pública de les biciCLERtes (projecte pilot possible gràcies a Soterranya), amb tres bicicletes i un triciCLER que va robar protagonisme; i una xerrada sobre els impactes de la fotovoltaica en zones inundables. També hi era present l'associació de damnificats i víctimes de la DANA.

    La comarca camina junta — i exigeix infraestructura La jornada va demostrar que la solidaritat comarcal és real. Va evidenciar, però, un obstacle: Sedaví no té pràcticament aparcabicis. Des de la iniciativa s'ha demanat a l'Ajuntament que pose calendari al seu compromís institucional per potenciar la infraestructura ciclista. Les properes jornades del cicle estan previstes a Catarroja i Paiporta, de cara al setembre de 2026.

    MÉS FOTOS
    Sedaví obri el cicle «Horta Sud Neta, Verda i Viva» amb una jornada de neteja, cultura i festa comunitària - (foto 2)
    Sedaví obri el cicle «Horta Sud Neta, Verda i Viva» amb una jornada de neteja, cultura i festa comunitària - (foto 3)
    Pujar