elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

El professor de l'UJI Pablo González Tornel dirigirà el Museu de Belles Arts de València

El professor de l'UJI Pablo González Tornel dirigirà el Museu de Belles Arts de València
    MÉS FOTOS
    El professor de l'UJI Pablo González Tornel dirigirà el Museu de Belles Arts de València - (foto 2)

    El professor d'Història de l'Art de la Universitat Jaume I Pablo González Tornel dirigirà el Museu de Belles Arts de València des del pròxim mes de setembre en substitució de Carlos Reyero Hermosilla, que deixa el càrrec per motius de salut i ha sol·licitat la jubilació, segons ha informat la directora general de Cultura i Patrimoni de la Generalitat Valenciana, Carmen Amoraga.

    Pablo González Tornel (València, 1977) és professor titular a la Universitat Jaume I de Castelló. Els seus treballs d’investigació han versat sobre la història de l’art valencià, la festa com a construcció cultural i els usos i funcions de la imatge durant l’Edat Moderna. Ha sigut autor d’una desena de llibres, dotze projectes d’investigació i ha comissariat exposicions.

    El nomenament, que es farà efectiu a partir del mes de setembre, ja que Carlos Reyero es jubila el 31 d’agost, ha sigut comunicat i té la conformitat dels membres que van formar part del tribunal del concurs, així com de la Direcció General de Belles Arts del Ministeri de Cultura. 

    Currículum de Pablo González Tornel 

    Pablo González Tornel és llicenciat en Història de l’Art per la Universitat de València (2000) i doctor per la Universitat Politècnica de València (2005) amb la qualificació d’excel·lent cum laude i el premi extraordinari de doctorat l’any següent. Des d’agost de 2018 és professor en la Universitat Jaume I de Castelló. 

    Des de 2002 ha desenvolupat un treball intens i ininterromput amb 15 anys de docència universitària, 10 llibres publicats, 12 projectes d’investigació —4 com a investigador principal—, més de 20 ponències, multitud de conferències i nombroses estades en diversos centres d’investigació i universitats espanyoles i europees com la Università degli Studi di Firenze, la Universität Wien, la Università degli Studi di Palermo, la Biblioteca Hertziana, la Università di Roma La Sapienza o el Harvard University Center for Renaissance Studies–Villa I Tatti.

    Les seues investigacions han versat sobre la història de l’art valencià, la festa com a construcció cultural i els usos i funcions de la imatge durant l’Edat Moderna. Per citar alguns dels seus llibres publicats: Arte y arquitectura en la Valencia de 1700 (2005), La Fiesta Barroca. El Reino de Valencia (2010), José Mínguez. Un arquitecto barroco en la Valencia del siglo XVIII (2010) i Roma Hispánica. Cultura festiva española en la capital del Barroco (2017). Cal destacar que és coautor guardonat de Publicacions de la Universitat Jaume I per la col·lecció «Triunfos barrocos», dirigida pel catedràtic Víctor Mínguez, que va ser distingida en els premis a les millors edicions universitàries espanyoles en dues ocasions el 2013, i el 2015.

    Ha participat en projectes d’investigació i n'ha dirigit els següents: La festa espanyola en la Roma barroca, Quatre reis per a Sicília, La festa espanyola a Nàpols i Sicília sota la dominació espanyola i La Immaculada amb els Jurats de València.

    Ha comissariat exposicions d’art: Antonio Aliprandi, un estucador llombard a València (2005), Gli Asburgo. Arte e propaganda nella collezione di incisioni della Biblioteca Casanatense (2013) i Intacta María. Política i religiositat en l’Espanya barroca (2017). 

    Procés de selecció 

    El càrrec de director del Museu de Belles Arts és de naturalesa funcionarial, per la qual cosa només poden optar-hi funcionaris de carrera. El procés de selecció es va fer fa menys d’un any seguint els criteris marcats pel codi de bones pràctiques en la cultura valenciana, sempre complint la legalitat que exigeixen les normes de la funció pública valenciana. 

    La comissió d’especialistes que va analitzar les propostes va estar composta per Raquel Tamarit, secretària autonòmica de Cultura i Esport; Carmen Amoraga, directora general de Cultura i Patrimoni; Manuel Borja Villel, director del Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofía; Leticia Ruiz, cap del Departament de Pintura Espanyola del Renaixement al Museu del Prado; Nuria Enguita, directora de Bombas Gens; Yolanda Gil, professora del Departament d’Història de l’Art de la Universitat de València; Rosalía Torrent, professora d’Estètica i Teoria de les Arts de la Universitat Jaume I de Castelló i directora del Museu d’Art Contemporani de Vilafamés, i Amparo Carbonell, acadèmica de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles i vocal del Consell Valencià de Cultura.

    En l’esmentat procés de selecció, González Tornel va ser el candidat que es va quedar en segona posició. Amb la jubilació de Reyero, Pablo González Tornel és el substitut natural per a ocupar el càrrec de director del Museu de Belles Arts, i es durà a terme una transició coordinada en el traspàs de la Direcció del Museu. 

    González Tornel es va presentar al concurs amb un projecte assentat en dos eixos prioritaris: «Un museu de cultura» perquè el museu funcione com un centre d’investigació i reflexió artística i «Un museu per a tots i totes» que origine un diàleg obert amb el públic i el seu entorn.

    Pujar