elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

González Tornel: «Durant el segle XVII va haver-hi una campanya per convertir la Immaculada Concepció en dogma de fe»

González Tornel: «Durant el segle XVII va haver-hi una campanya per convertir la Immaculada Concepció en dogma de fe»
    MÉS FOTOS
    González Tornel: «Durant el segle XVII va haver-hi una campanya per convertir la Immaculada Concepció en dogma de fe» - (foto 2)
    González Tornel: «Durant el segle XVII va haver-hi una campanya per convertir la Immaculada Concepció en dogma de fe» - (foto 3)
    González Tornel: «Durant el segle XVII va haver-hi una campanya per convertir la Immaculada Concepció en dogma de fe» - (foto 4)

    El professor Pablo González Tornel, del Departament d’Història, Geografia i Art de la Universitat Jaume I ha explicat en la conferència titulada «La Immaculada Concepció: una campanya de màrqueting visual» com durant el segle XVII es van produir a la península Ibèrica una sèrie d’esdeveniments que van afavorir que la figura de la Immaculada Concepció es convertira en un dogma de fe.

    El docent ha indicat que les accions van començar en 1616, quan el rei Felipe III va enviar una sèrie d’ambaixadors a Roma, per demanar una declaració en aquest sentit. «És la primera vegada -ha comentat- que una institució política, com la monarquia espanyola, recolza una doctrina i ho converteix en un assumpte d’estat». Però la campanya no va estar impulsada únicament per una elit poderosa, sinó que en ella van participar les elits urbanes i altres col·lectius com els gremis, qui es van enfrontar a la doctrina imperant contrària.

    La campanya de màrqueting -ha explicat el professor- es va desenvolupar en tres escenaris: les arts, les lletres i la festa. En el primer, mestres de la pintura com Zurbarán, Murillo o Velázquez van realitzar obres amb la imatge de la Immaculada que es van estendre per tot el territori peninsular, dotant d’imatge al que fins a aquest moment havia sigut un concepte abstracte. En l’àmbit de les lletres, es van editar pamflets, cartells, gravats que es van popularitzar i autors com Lope de Vega o Calderón de la Barca van dedicar algunes de les seues obres al tema.

    Per últim, la instauració de la festa (8 de desembre) va permetre participar més activament al poble, que es va convertir en «un element important per sustentar la doctrina i la seua propagació», així com la prohibició, des de 1617, de parlar o escriure en contra d’aquesta figura.

    Pujar