elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

L'Arxiu Municipal se suma a la celebració de Santa Cecilia

L'Arxiu Municipal se suma a la celebració de Santa Cecilia
  • Amb motiu de la celebració del Dia de la Música, l'Arxiu Clara Campoamor dona a conéixer una sèrie de partitures originals de José Ruiz Gasch, El Mestre, músic i director crevillentí nascut el 18 d'abril de 1900

MÉS FOTOS
L'Arxiu Municipal se suma a la celebració de Santa Cecilia - (foto 2)
L'Arxiu Municipal se suma a la celebració de Santa Cecilia - (foto 3)
L'Arxiu Municipal se suma a la celebració de Santa Cecilia - (foto 4)
L'Arxiu Municipal se suma a la celebració de Santa Cecilia - (foto 5)
L'Arxiu Municipal se suma a la celebració de Santa Cecilia - (foto 6)

Hui celebrem la festivitat de Santa Cecília, noble romana convertida al cristianisme i que va ser martiritzada per la seua fe entre els anys 180 i 230, considerada patrona dels músics, poetes i cecs, i va ser canonitzada per Gregorio XIII en 1594, celebrant-se la seua onomàstica el 22 de novembre.

L’Arxiu Municipal Clara Campoamor se suma a la celebració del Dia de la Música donant a conéixer una sèrie de partitures originals de José Ruiz Gasch, El Mestre, músic i director crevillentí nascut el 18 d’abril de 1900.

Després de la contesa civil, la música coral local es va recuperar de la mà d’Isidro Boyer, des d’aleshores president de Coral Crevillentina, qui va portar des de Madrid a José Ruiz Gach, director del coro entre 1942 i 1964, a més de formar l’Orquestra Ibèria i Orquestra Chapí, que alleugerien els intermedis en les representacions del Teatre Chapí.

Durant les seues més de dues dècades al capdavant de Coral Crevillentina, aquesta va obtindre primers premis als concursos d'havaneres, a més d’aconseguir gravar els primers discos a la casa Philips i començar les actuacions en l’àmbit nacional en les principals capitals (Madrid, Barcelona, València i Saragossa) i Orà, treball que la va fer mereixedora de la Medalla d’Arts-Sciencies et Lettres de Francia (1956).

Sota la seua batuta actuaven als certàmens locals i provincials d’havaneres, organitzats pel Patronat de Setmana Santa, i el nacional de Torrevella (1955), on van collir grans èxits.

El Mestre va dirigir diverses sarsueles i va col·laborar amb la Companyia Nacional d’Òpera en II Trobatore y Rigoletto, i va ser el creador de l’Escola d’Educands de la Coral, promocionant aquesta entitat a tots els nivells, gràcies, entre altres coses, a la Ràdio Coral.

De les seues diverses obres compostes, l’Arxiu Municipal conserva les partitures de les dues versions del “Stabat Mater”, compost per a la “Virgen de las Angustias”, motet a quatre veus, i altra amb música de Juan Butista Aznar, que ell mateix va dirigir durant les processons de Setmana Santa;  “Christus Factus est” a quatre veus escrit per al Crist de la Victòria; i “Miserere nobis”, a cinc veus mixtes, totes elles amb la firma original del “Mestre”, manuscrites entre el 4 d’abril de 1946 i el 26 de març de 1947.

 Aquestes partitures formen part del nostre ric patrimoni documental i musical, ja que Crevillent, des de fa segles, ha destacat per la seua gran afició, donant figures de renom, tant músics, com cantants, que han passejat el nom del nostre poble per tot el món.

 

Pujar