La Universitat d’Alacant acull l’escola d’hivern ‘Recent Trends in Nonlinear Science’ de la xarxa DANCE
La membre de la NASA Ariadna Farrés és una de les ponents
Se celebra des d’avui i fins al pròxim dia 24 a la sala d’actes Alfredo Orts
Avui s’ha iniciat a la Universitat d’Alacant la vint-i-unena primera edició de l’escola d’hivern de la Xarxa Espanyola de Dinàmica, Atractors, No linealitat, Caos i Estabilitat (DANCE). Fins al 24 de gener, i a la sala d’actes Alfredo Orts de l’edifici d’Òptica i Optometria, investigadors de tot el món, acadèmics i estudiants assistiran a tres cursos impartits per experts rellevants en aquesta àrea de les matemàtiques.
En concret, en el programa d’enguany, com informa Clementa Alonso, coordinadora acadèmica del grau de Matemàtiques i membre de DANCE, els professors convidats a impartir els cursos són: Lluís Alsedà i Soler, de la Universitat Autònoma de Barcelona, Javier Ribón Herguedas, de la Universidade Federal Fluminense, Niterói (Brasil) i Ariadna Farrés Basiana, de la NASA Goddard Space Flight Center.
Aquesta xarxa va començar la marxa l’any 2002 amb la finalitat de promoure col·laboracions entre els diferents grups d’investigació espanyols que tenen relació amb els sistemes dinàmics i la dinàmica no lineal des d’un enfocament flexible, obert, integrador i interdisciplinari. «Un dels seus principals objectius és identificar problemes rellevants que puguen ser estudiats conjuntament per molts grups, amb la finalitat de minimitzar esforços i maximitzar resultats tenint en compte que les aplicacions tecnològiques requereixen sovint una gran quantitat de coneixements que no estan a l’abast d’un grup específic sinó de diversos d’aquests», explica Clementa Alonso, qui assegura que, d’aquest manera, «se cerca integrar les matemàtiques pures amb exploracions numèriques, per a reforçar-se mútuament».
Xarrada sobre la Missió Hypatia de la NASA
Una de les ponents del curs, Ariadna Farrés, impartirà, a més, una xarrada demà, dia 21, dins del programa d’activitats organitzades per la Facultat de Ciències i el Departament de Matemàtiques amb motiu del Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència. «Hypatia Mars: Inspirant a les noves generacions en STEAM» és el nom de la conferència, que tindrà lloc a la sala d’actes Alfredo Orts, a les 17 h.
Hypatia Mars és una associació que combina l’exploració espacial amb la promoció de la diversitat en les disciplines STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques en les sigles en anglès). Inspirada pel llegat d’Hipàtia d’Alexandria, un símbol de lideratge i saviesa femenina, aquesta iniciativa té com a objectiu crear referents femenins en la ciència i la tecnologia, impulsant la igualtat i l’empoderament de les dones a través de missions anàlogues d’exploració espacial.
La missió anàloga Hypatia I, realitzada a l’abril de l’any 2023, es va desenvolupar en la Mars Desert Research Station (MDRS) a Utah, va recrear condicions marcianes en un entorn controlat. Durant aquesta missió, una tripulació formada exclusivament per dones va dur a terme investigacions científiques, va provar tecnologies espacials i va analitzar el comportament humà en situacions extremes i aïllades, simulant una estada a Mart. L’equip multidisciplinari va estar integrat per expertes en astronomia, biologia, enginyeria i periodisme, fet que subratlla la importància de la col·laboració diversa en l’exploració espacial. A través d’aquesta experiència, Hypatia Mars no sols va contribuir a l’avanç científic, sinó que també va servir com a plataforma d’inspiració per a xiquetes i joves, encoratjant-les a visualitzar-se com a futures exploradores espacials. L’èxit d’Hypatia I ha obert el camí per a una nova missió anàloga, Hypatia II, programada per al febrer del 2025, que continuarà amb la investigació i l’experimentació en escenaris marcians simulats.










