elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

La Mutant i El TEM, “una allau de funcions i múscul valencià enfront de la pandèmia”

La Mutant i El TEM, “una allau de funcions i múscul valencià enfront de la pandèmia”
  • Els teatres municipals de València es van acostar al centenar de representacions durant les seues temporades més exigents

MÉS FOTOS
La Mutant i El TEM, “una allau de funcions i múscul valencià enfront de la pandèmia” - (foto 2)

“Els dos teatres municipals de València van tancar a principis d'estiu les seues programacions amb la satisfacció d'haver mantingut el seu compromís amb el públic durant deu mesos ininterromputs, demostrant el potencial de les arts escèniques per fer front a la pandèmia i el suport incondicional als creadors i creadores de la Comunitat en un moment d'incertesa”, tal com ha explicat la regidora d’Acció Cultural, Maite Ibáñez.

En el cas concret de La Mutant, entre setembre de 2020 i juny de 2021 es van programar un total de 86 funcions, repartides entre 42 espectacles. La personalitat artística de la sala, basada en l'aposta per l'experimentació i els nous llenguatges, ha derivat en una presència majoritària de les Arts Vives al llarg de la temporada, amb un total de 15 muntatges. “La dansa, amb 11 propostes sobre l'escenari, ha sigut el segon gènere més rellevant, mentre que la resta d'espectacles pertanyen a l'àmbit de la música i els concerts en viu (6), el teatre (3) i el circ (2)”, ha detallat la regidora d´Acció Cultural, Maite Ibáñez. De tots ells, un total de 21 -exactament la meitat dels programats- provenien de companyies i artistes de la Comunitat Valenciana, o comptaven amb la seua participació directa.

Tres d'estes propostes locals (Pasado_Mañana, d'Osaka Club, Bailar el sonido, de Sandra Gómez, i H, de Taller Plaer & Rosanayaris) han viscut, a més, la seua estrena absoluta a l'espai del carrer Joan Verdaguer. Al costat d'elles, La Mutant ha acollit els últims treballs de creadores i formacions valencianes com Ángela Verdugo, Patricia Pardo o Ladyfunta, sense oblidar la presència d'artistes fonamentals de l'escena nacional i internacional com El Conde de Torrefiel, Los Torreznos, Societat Doctor Alonso, Xavier Bobés, Azkona & Toloza, Alberto Cortés, Orquestina de Pigmeos, Ayelen Parolin, La Intrusa, Bárbara Sánchez, Matarile, Animal Religion o La Tristura.

Per la seua banda, el Teatre El Musical va posar en escena 96 funcions de 58 muntatges diferents, dels quals 17 pertanyien al camp de la dramatúrgia. A més, al llarg d'estos deu mesos, per la sala del Cabanyal-Canyamelar van passar 13 concerts, 9 espectacles dirigits a públic familiar, 8 peces de dansa, 4 performances i 2 cites dedicades a la poesia escènica a través del nou cicle Rimbomba. “Com també succeïa a La Mutant, la presència de creadors i formacions locals ha tingut una presència aclaparadora en tot este temps, ja que fins a 41 de les propostes (més d'un 70% del total) han comptat amb segell valencià”, ha explicat Ibáñez.

La creació autòctona ha estat representada, entre altres, per Bambalina Teatre, Begoña Tena, Crit Teatre, Elma Sambeat, La República del Lápiz, Pau Moltó Biosca, L'Horta Teatre, La Coja Dansa, Néstor Mir o la companyia A Tiro Hecho, responsable de l’obra Ingovernables, que a finals de febrer es va convertir en la cita més vista al TEM durant tot este període. A més, sobre les taules del teatre cabanyaler van desfilar noms com els de Bob Pop, Albert Pla, La Calòrica, Olga Pericet, Àlex Rigola, Miguel del Arco, Daniel Abreu, Josh Rouse, Israel Galván, Rosario La Tremendita, Agrupación Señor Serrano o Pablo Remón.

Pujar