elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

L’Institut Valencià de Cultura presenta al Teatre Principal de València ‘Èdip Rei’, de la companyia Bambalina Teatre

L’Institut Valencià de Cultura presenta al Teatre Principal de València ‘Èdip Rei’, de la companyia Bambalina Teatre
  • Jaume Policarpo firma l’adaptació i direcció de l’obra de Sòfocles

  • L’espectacle es podrà veure del 26 al 28 d’abril

MÉS FOTOS
L’Institut Valencià de Cultura presenta al Teatre Principal de València ‘Èdip Rei’, de la companyia Bambalina Teatre - (foto 2)

La Vicepresidència Primera i Conselleria de Cultura i Esport, a través de l’Institut Valencià de Cultura (IVC), presenta l’obra Èdip Rei, de la companyia Bambalina Teatre, que es podrà veure del 26 al 28 d’abril al Teatre Principal de València.

Èdip Rei és una de les tragèdies gregues que perviuen en el nostre imaginari de la manera més clara i evocadora. Jaume Policarpo firma esta adaptació de l’obra de Sòfocles, que també dirigix, i que es va estrenar el novembre de 2020 al Teatre El Musical de València; en 2023 es va estrenar una versió ampliada que va inaugurar el Festival Sagunt a Escena.

Es tracta d’una obra commovedora com cap altra, que conserva intacta la seua capacitat per a conduir l’espectador a un àmbit mític on els hòmens i els déus interactuen d’una manera misteriosament solidària. És una obra que ens transcendix i ens connecta amb un sentit mitològic de l’existència que, encara hui, continua expandint els nostres sentits i aporta una emoció metafísica difícil d’explicar.

Sòfocles va ser un dramaturg inquiet, compromés i amb un sentit profund del significat social i humanístic del teatre. En este sentit, per a la companyia Bambalina Teatre, “establir una connexió contemporània amb un autor tan allunyat pel temps i tan pròxim per la seua poètica i sensibilitat desperta en nosaltres una curiositat molt singular, alhora que suposa també un repte artístic verdaderament estimulant”.

El treball dramatúrgic, en el qual la companyia valenciana és especialista, en entreteixir els personatges amb el seu reflex en forma de figures animades, oferix una lectura insòlita dels personatges, ja que els representa en tot moment en un espai poètic ambigu entre el que és sagrat i el que és irremeiablement humà.

La idea de muntatge s’organitza al voltant de l’adaptació textual en la línia de les últimes creacions de la companyia (La Celestina, Hamlet), però amb plantejaments estilístics molt diferents, tant pel que fa a la posada en escena com en el codi interpretatiu.

Els intèrprets Àngel Figols, Paloma Vidal, Pau Gregori, Jorge Valle, Arianne Algarra, Maribel Baiona exercixen un doble paper, ja que interpreten sobre l’escenari juntament amb les actrius infantils Carmen Pérez i Vera Gaya i manipulen i donen vida als titelles.

Este muntatge potencia la funció lírica del cor, el cor de cambra Ad Libitum de l’Escola Coral Veus Juntes dirigit per Francesc Gamón. D’esta manera introduïx de ple l’espectador en una atmosfera ritual que engrandix tots i cada un dels seus personatges restituint-los la seua aura simbòlica.

L’espectacle compta a més amb els músics Alberto Escartí, Christian Berejano i Gonzalo Manglano i la direcció musical d’este últim.

Les entrades es poden adquirir en les taquilles del teatre i en la pàgina web de l’IVC.

Bambalina Teatre

Bambalina apareix en l’escena valenciana en 1981 i dirigix la seua mirada cap a una modalitat tan singular com el teatre de titelles. La companyia sempre ha destacat per la voluntat d’obrir el codi dels titelles cap a mons clarament interdisciplinaris i ha presentat propostes amb una dramatúrgia viva, emparentada amb altres arts visuals.

En la seua llarga trajectòria ha posat en escena alguns títols emblemàtics del repertori literari i musical universal com Pinotxo, Quixot, Ulisses, Cyrano de Bergerac, Alícia, El Retaule de Maese Pedro, Història del Soldat, Cenerentola!, Carmen i El geperut de Notre Dame.

També ha desenvolupat una línia de creació més personal amb propostes com El Jardí de les delícies, Pasionaria, La sonrisa de Federico García Lorca, El cel dins una estança, Kraft, La dona irreal, Cosmos, Petit Pierre, Cubs, Kiti Kraft (Premi MAX 2018 millor espectacle públic familiar).

En la seua última etapa continua amb l’adaptació de clàssics universals com La Celestina (4 Premis Arts Escèniques Valencianes: millor direcció escènica, millor adaptació de text, millor actriu, millor espectacle de teatre). En 2019 estrena Hamlet, el seu primer Shakespeare, en el Festival Sagunt a Escena. En 2021 estrena Cucu (Premi millor espectacle infantil Arts Escèniques Valencianes 2022).

Pujar