elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

Els quadres de Mingol ja llueixen restaurats en l'ermita de Santa Quitèria d'Almassora

Els quadres de Mingol ja llueixen restaurats en l'ermita de Santa Quitèria d'Almassora
  • L'alcaldessa d'Almassora, Maria Tormo, acompanyada del diputat provincial de Cultura, Alejandro Clausell, han gaudit d'estos quadres de gran format que han sigut restaurats per Servici de Conservació i Restauració de Béns Culturals de la Diputació

  • Molt emocionada i contenta s'ha mostrat Isabel Bovea, qui ha contat que la seua àvia, que va ser qui va encarregar els quadres al pintor almassorí, així com altres veïnes d'Almassora apareixen retratades en una de les escenes

MÉS FOTOS
Els quadres de Mingol ja llueixen restaurats en l'ermita de Santa Quitèria d'Almassora - (foto 2)
Els quadres de Mingol ja llueixen restaurats en l'ermita de Santa Quitèria d'Almassora - (foto 3)

El Servici de Conservació i Restauració de Béns Culturals de la Diputació de Castelló ja ha completat els treballs de restauració de les dues obres del pintor almassorí José Mingol (1933-2006) que es troben en l'ermita de Santa Quitèria. L'alcaldessa d'Almassora, Maria Tormo, acompanyada del diputat provincial de Cultura, Alejandro Clausell, han visitat estos quadres de gran format que ja llueixen de nou en tota la seua esplendor en l'ermita de la patrona d'Almassora. També ha estat en la recepció dels llenços Isabel Bovea, neta de la dona que li va encarregar els quadres a Mingol per a donar-li'ls a l'ermita.

“Agraïsc a la Diputació de Castelló, a la seua presidenta, Marta Barrachina, i al diputat de Cultura, Alejandro Clausell, que hagen atés la petició de l'Ajuntament d'Almassora de restaurar estes dos obres de la nostra ermita, que van ser donats per la família d'Isabel Bovea”, ha assenyalat l'alcaldessa, qui també ha tingut paraules d'agraïment a Isabel.

“Estes obres ja tornen a embellir encara més si cap la nostra ermita, a la qual tots vindrem este pròxim diumenge per a arreplegar a la nostra patrona i baixar-la amb nosaltres amb la devoció i fervor que li processem”, ha indicat Tormo.

Per part seua, Clausell ha indicat que és “un plaer per a la Diputació col·laborar amb l'Ajuntament d'Almassora en esta restauració, perquè és un aspecte crucial per a mantindre i posar en valor el patrimoni cultural, però també té un important aspecte emocional”. “L'equip ha fet la intervenció en temps rècord en pocs mesos amb gran professionalitat”, ha explicat el diputat de Cultura.

El testimoniatge d'Isabel

Molt emocionada i contenta s'ha mostrat Isabel Bovea, qui ha contat que la seua àvia, així com altres veïnes d'Almassora, apareixen en una de les escenes, ja que van ser pintades per Mingol. En una d'elles es descriu el moment en el qual Santa Quitèria va ser decapitada, mentres que, en l'altra, es representa a la màrtir dempeus portant el seu propi cap amb les mans i envoltada de testimonis (l'àvia d'Isabel i altres dones d'Almassora) d'este miracle.

Treballs de restauració realitzats

Tècnics del servici provincial han treballat en els últims mesos al recondicionament d'estos dos llenços, eliminant la pols acumulada, consolidant les zones pictòriques debilitades i reintegrant les xicotetes zones perdudes. Respecte a les distensions en algunes cantonades, estes van ser corregides mitjançant l'aplicació d'humitat i pes controlat, encara que es realitzaran controls periòdics per si tornen a aparéixer.

Respecte als marcs, després de la neteja i reintegració, els claus del revers que subjectaven els llenços van ser substituïts per platines metàl·liques graduades i també van ser col·locades unes posteriors per a protegir el revers dels llenços de l'acumulació de pols o possibles colps.

D'igual mode, l'equip de restauració ha explicat que s'ha detectat una intervenció anterior en totes dues obres, on es van intentar corregir les mateixes distensions de les cantonades i van ser posades pegats alguns trencaments.

Història dels quadres

Estos quadres de gran format (175x211x7,3 cm.) van ser realitzats per Mingol en 1968. El material utilitzat és una tela de cotó industrialitzada i d'un cert gruix pintada a l'oli. En totes dues obres s'aprecia l'execució característica de l'autor; grans i ràpides pinzellades, en sec i diluïdes, i textures exagerades a causa de l'acumulació de pintura.

Pujar