elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

El Consorci de Museus recull la veu del carrer en la mostra ‘Notificacions’

El Consorci de Museus recull la veu del carrer en la mostra ‘Notificacions’

    El director del Consorci de Museus, José Luis Pérez Pont, ha inaugurat aquest matí la mostra “Notificacions” al Centre Cultural Las Cigarreras d’Alacant.

    Pérez Pont ha estat acompanyat per la regidora de Cultura de l’Ajuntament d’Alacant, M. Dolores Padilla, pel comissari de la mostra, Isaías Griñolo, i per les artistes Teresa Lanceta i Inmaculada Salinas.

    La mostra “Notificacions” es planteja com una obra col·lectiva on hibridar el treball d’artistes i poetes al voltant d’una idea essencial: com mirar el que ocorre hui als carrers… manifestacions, mobilitzacions ciutadanes, missatges en la via pública...

    El 15 de febrer de 2012 a València els joves de l’institut Lluís Vives van eixir al carrer per a protestar contra les retallades en educació, ho van fer només amb llibres i quaderns a les mans. La flama que van encendre aquells estudiants de Secundària va arribar a prendre en la comunitat estudiantil de la ciutat com a @Primaveravlc… i va ser reprimida amb zel i molts colps.

    A partir de la informació que la gent va penjar en Internet sobre aquelles protestes, el comissari Isaías Griñolo va muntar una carta en format vídeo amb què va convidar Enrique Falcón, Teresa Lanceta, Inmaculada Salinas i Pedro G. Romero perquè, des dels seus treballs artístics, reflexionaren sobre els carrers, les mobilitzacions i tota la resta, i que manifestaren amb les seues obres la necessitat de donar veu al carrer.

    L’exposició “Notificacions” es va inaugurar al Centre del Carme de València i es podrà veure ara a Las Cigarreras fins al 8 de juliol. És a Alacant on s’ha presentat aquest matí el catàleg de la mostra que recull tant el procés de creació dels artistes com el treball final.

    El director del Consorci de Museus ha explicat que “aquesta exposició posa de manifest la capacitat comunicadora de l’art contemporani i l’interés dels seus artistes per participar de les preocupacions del seu entorn, i converteix l’obra d’art en un vehicle per a l’expressió social”.

    Els quatre artistes que participen en l’exposició van convidar, al seu torn, diversos col·lectius a participar en la mostra, des dels alumnes de Teresa Lanceta i d’Inmaculada Salinas fins a les trobades de Voces del Extremo d’Enrique Falcón o les reflexions de Pedro G. Romero, desenes de persones han manifestat a través de “Notificacions” les seues preocupacions pel món que els envolta.

    Discurs expositiu

    La resposta d’Enrique Falcón a la invitació d’Isaías Griñolo es recull en diversos vídeos on es mostren unes quantes trobades promogudes per l’artista en què, en forma d’assemblea, va convidar a participar tant poetes com la gent del carrer.

    L’exposició mostra les restes i els materials de treball d’unes trobades poètiques que naixen del fet d’escoltar i de la concepció del poema com una “notificació”, a la manera d’“un informe sobre el món a una comunitat d’homes i dones disposats a transformar-lo”.

    A l’assemblea local de Voces del Extremo de València van participar Félix Menkar, Javier GM, Patricia Olascoaga, Begonya Pozo, David Trashumante, Pilar Moreno, Jesús Ge, Arturo Borra, Enrique Martín Corrales, Mateo Cedrik, Ysa Cruz, Eddie J. Bermúdez i Enrique Falcón.

    Teresa Lanceta ve amb convidats amb els quals es troba setmanalment en un antic hospital gòtic reconvertit en l’Escola Massana Centre d’Art i Disseny (Universitat Autònoma de Barcelona), un lloc d’intercanvi de coneixements. Ens ofereixen “resistències” fetes amb humor, amb ironia o mostrant una sentida contradicció. Els invitats són Jordi Antich Sanz, Raúl Cañadas Torres, Martí de la Malla Castillo, Addil Driouech El Marabet, Berta Esteve i Marcó, María Freire Montané, Jon García-Orad Asencor, Vitor Grilo DA Silva, Leily Khabiri Cabanillas, Neus Martínez Farran, Alicia Ortiz Miguel, Elisabet Robinson Orgillés, Eloi Rodríguez Romeu, Judit Saavedra Giraldo, Alba Sánchez Motellón, Marina Sayol Ramos i Anna Solé Tremoleda.

    Inmaculada Salinas va treballar durant dos mesos en Factoría Creativa, el taller municipal de fotografia de San José de la Rinconada (Sevilla), amb persones que s’han involucrat en un procés de treball col·lectiu, el qual ha pres com a punt de partida les oblidades queixes del seu poble i, jugant-hi, les ha fotografiades i les ha fetes falleres. En aquest treball han participat Remedios Fernández Castellano, Dolores Parra Fernández, Mercedes Maya Rodríguez, Raúl Moreno Méndez, María Carmen Adame Salmerón, María Jesús Guerrero Guerra, Felipe José Cárdenas Aragón, Silvia Rivas Ramírez, Fernando García Tortosa, María José Cáceres Velázquez, Eugenio López Olivero, Rosa María Gil Cruces, Jorge Aranda Gálvez, Laura Membrives Prado, Jaime Zamudio Villalón i Belleda López Montero.

    Pedro G. Romero va rastrejar el seu propi treball, especialment operacions realitzades a la ciutat de València: enigmàtics telegrames poètics, enviaments del que l’autor va anomenar “paquets-bomba” l’any 1998 (en realitat una ala de colom tudó incinerada, que va enviar, entre altres, a Juan Cotino o a Consuelo Ciscar), o un recorregut pels carrers de la ciutat en temps de Falles, que li va permetre, en el marc del laboratori Traïció/Tradició/Traducció realitzat a BA de València el 1997, organitzar el seu imaginari mitjançant associacions delirants de matriu rousseliana. Molts d’aquests treballs, amb la reflexió antropològica de les cultures del foc com a camp d’actuació, preparaven el que després seria l’“Archivo F.X.”, del qual també es mostren alguns exemples valencians.

    Dia Internacional dels Museus

    La inauguració de l’exposició “Notificacions” està dins de la programació especial que ha dissenyat el Consorci de Museus amb motiu del Dia Internacional dels Museus.

    En aquest sentit, Pérez Pont ha anunciat que en aquest mateix espai, a Las Cigarreras, demà, 18 de maig, Enrique Radigales presentarà el seu treball “L’empelt resident”. Radigales és un dels artistes residents seleccionats dins del programa “Cultura Resident” de la Generalitat. El projecte versa sobre un suposat principi d’equilibri entre naturalesa i tecnologia.

    D’altra banda, a la Llotja del Peix, en el marc de l’exposició “#365ALC_VIDEOART”, s’oferirà, el dia 19 de maig, una visita guiada acompanyada pels comissaris. A més, l’artista Eugenio Ampudia presentarà “Try Not To Think So Much”. Eugenio Ampudia és un dels artistes multidisciplinaris espanyols més reconeguts i un dels pioners en videoart. Acaba de rebre el Premi AECA al millor artista espanyol viu representat en ARCO18 – que ja va obtindre el 2008-, i el Premi ARCO-BEEP, Col·lecció d’Art Electrònic.

    Pujar