El Centre del Carme mostra la capacitat transformadora de l'amor
El Centre del Carme Cultura Contemporà nia de València acomiada el projecte sobre ciència i art "Reinventar el possible / Accionar l'imaginable", que ha ocupat la Sala Carlos Pérez durant un any, plantejant-se una pregunta: és tot açò una possibilitat?
Amb aquesta pregunta s'obri la quarta i última exposició del cicle, que reuneix les obres d'André Alves, David Ortiz Juan, Diego del Pozo Barriuso, Estelle Jullian, Grace Schwindt, Jeleton, Josu Bilbao, Rafa Tormo i Cuenca i Teresa MarÃn. Amb els seus treballs els artistes es qüestionen si és possible una idea de futur, no com aquell lloc on es pot viure, sinó com aquell lloc on es vol viure.
El director del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont, ha visitat aquest matà la mostra, que s'obri al públic demà , 8 de març, acompanyat pel seu comissari, Juan Luis Toboso, i pels artistes participants.
Pérez Pont ha explicat que "l'exposició constitueix el quart i últim moment del projecte "Reinventar el possible /Accionar l'imaginable", el primer de la convocatòria 365 dies VLC. Aquesta proposta ens ha donat la possibilitat de desenvolupar un projecte artÃstic a llarg termini convertint el Centre del Carme en un espai de treball i d'investigació on l'art no només s'exhibeix, sinó que succeeix".
El director del Centre del Carme ha afegit que "durant 365 dies la Sala Carlos Pérez ha sigut seua, del projecte, exactament fins al 20 de maig de 2018, quan es tanca el cicle, posant les institucions al servei de la cultura i no al contrari".
"Reinventar el possible. Accionar l'imaginable" és un cicle de quatre exposicions que s'ha constituït com un programa d'investigació, creació, exposició i debat al voltant del pensament ecològic, no només ambiental, sinó també polÃtic i subjectiu. Inspirat en gran part pel text publicat en la dècada de 1980 per Félix Guattari i titulat 'Les tres ecologies', aquest cicle d'exposicions ens introdueix en el pensament de les problemà tiques ambientals en relació amb les formes de vida i de la societat contemporà nia.
En aquest quart moment, "...Suposa tot açò una possibilitat?", Luis Toboso explica que "durant massa temps hem subestimat la capacitat transformadora de l'amor. Això és, ens oblidem de construir possibilitats per a la formació del desig no només en el camp del social, sinó també en el si de la nostra pròpia construcció com a individus, deixant-nos aixà sorprendre per la força de la sensorialitat que deriva de les relacions que establim amb el món i amb els altres".
I afig que "tal vegada per haver-nos distret de la tasca de reforçar les nostres relacions amb la naturalesa i entendre aquest univers obert on aquesta ens acull, resulta cada dia més esgotador conjugar la vida en el present. Perquè en la idea que tenim del futur sobrevola, cada vegada més nÃtid, el fantasma de la distopia".
En aquesta exposició es llancen una sèrie d'idees necessà ries per a pensar en una forma de vida on poder imaginar el futur, no com aquell lloc on es puga viure, sinó com aquell lloc on es vol viure. I per tant, intensificant les relacions de contacte, afectivitat, proximitat i afecte com a formes de resistència vital, rebel·lant-nos contra una idea de temps tancat i obsolet, obrint la nostra subjectivitat a formes politicoestètiques que ens ajuden a pensar si açò és encara possible.
'The Vertical Bodies'
DAVID ORTIZ JUAN
Aquesta pel·lÃcula és un viatge per diverses representacions al·legòriques, en què la construcció d'una taula s'assembla a la creació d'un territori; imatges d'herois anònims que ens recorden a fantasmes de pedra; un rinoceront que reencarna SÃsif; una gran pantalla publicità ria al carrer "representa la Profecia", i un món aquà tic emula el Palau de Vidre des de l'interior del món contemporani i La Gran Divisió: cultura(s) i naturalesa.
'Contacto, una poesÃa de exportación para asimilar al otro'
ANDRÃ ALVES
La sèrie 'Contacto, una poesÃa de exportación para asimilar al otro' és un conjunt de cinc cartells-poemes que aborden la capacitat d'entrar en contacte (significant literalment junt ('amb') amb toc ('tangere')), no només en el sentit d'efectuar un acte de contaminació, d'intimitat o de poder, sinó també com a objecte social.
'Suaves se revelan, ásperas cuidan, todas se tocan...'
'Todo el malestar que se pueda soportar...'
DIEGO DEL POZO BARRIUSO
A partir de la idea de "naturalesacultures" presentada per la crÃtica feminista de la ciència Donna Haraway en 2007 i amb la que assenyalava que no hi ha naturalesa o cultura, sinó més bé un trà nsit constant de discursos, imatges i prà ctiques materials entre els mons culturals i naturals, 'Suaves se revelan, ásperas cuidan, todas se tocan...' es presenta com un diagrama d'idees i imatges en un espai pel qual deambular, imaginar i palpar els reptes, les possibilitats i els lÃmits d'aquests mons hÃbrids.
'Territorio Sensorial V.1'
TERESA MARÃN GARCÃA
L'insaciable poder del capital s'infiltra en totes les formes d'existència a través de mecanismes de desig i l'ús de diverses pròtesis tecnològiques que acceleren, quantifiquen, controlen i precaritzen la vida. La digitalització s'inscriu de manera invisible en la nostra quotidianitat processant, codificant, deslocalitzant, arxivant, traficant amb les nostres dades i il·lusions. Fins i tot amb això, sense innocència, es reivindica un territori del sensorial com un espai-temps de resistència activa.
'asà ska'
JOSU BILBAO
El verb en èuscar asà ska pot entendre's com una espècie d'alleujament emocional que fa referència directa a nocions espacials. Entenent els processos d'escultura com una sèrie de relacions i obertures o 'gimnà stica de l'espai en expansió', Josu Bilbao va donant cos a la forma, en la tasca de preguntar-se per qüestions com la capacitat de les formes artÃstiques per a negar el paradigma occidental actual. Aquest últim és viscut per l'artista com una pèrdua o cessió d'espai a la convenció, la literalitat i la destrucció.
'Relecture'
ESTELLE JULLIAN
A partir del material de museografia disponible als magatzems del centre (peanyes, vitrines i altres materials diveross), 'Relecture' es compon com un espai de lectura i observació. Una forma de relacionar objectes passats, per a usos presents, on les capes de pintura i les marques del temps s'han configurat per a obrir noves possibilitats prà ctiques i estètiques.
'Only a Free Individual Can Create a Free Society'
GRACE SCHWINDT
En 'Only a Free Individual can Create a Free Society' Grace Schwindt recupera el dià leg extret d'una entrevista que l'artista va fer a un activista d'esquerres influenciat pel panorama polÃtic de les dècades de 1960 i 1970, configurat per l'Escola de Frankfurt, l'oposició extraparlamentà ria i la Baader Meinhof Gang.
'Historia PolÃtica de las Flores 4: no morirá la flor'
EQUIPO JELETON
'La Historia PolÃtica de las Flores' és una sèrie d'intervencions en repertoris grà fics, textuals i musicals amb les quals es renegocia i repolititza el simbolisme floral. Aquest projecte proposa un estudi iconològic des de la sociologia de la imatge, sobre els diversos imaginaris de la flora.
'IP23'
RAFAEL TORMO I CUENCA
A partir d'un procés d'observació i dibuix des de les acampades del 15 de maig de 2011 A la plaça de l'Ajuntament de València, sorgeix aquesta sèrie de dibuixos com un intent de representació de la fragilitat en què existim i, al mateix temps, SOTA una detenció del temps necessà ria per a qüestionar exactament això: el pas del temps, no com a forma de contemplació, sinó de transformació subjectiva.
Â