Calcografía Nacional reuneix l'obra gràfica d'Eusebio Sempere
La CalcografÃa Nacional, pertanyent a la Real Academia de San Fernando de Madrid, inaugura 'Eusebio Sempere i Abel MartÃn. La música de los números que no existen', una mostra produïda en col·laboració amb el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana amb fons del Museu d'Art Contemporani d'Alacant.
Fins al pròxim 20 de maig l'exposició reuneix 9 carpetes de serigrafies originals d'Eusebio Sempere, totes estampades per Abel MartÃn.
El director del Consorci de Museus, José Luis Pérez Pont, ha explicat que Eusebio Sempere "és un dels referents de l'art espanyol del segle XX i la seua obra representa, aixà mateix, un dels grans valors del Museu d'Art Contemporani d'Alacant on es conserva".
Pérez Pont ha asseverat que "aquesta exposició contribueix a aprofundir en el coneixement d'aquest important artista alacantà fora del territori valencià , a més de donar a conéixer els fons del MACA i la seua tasca d'investigació dins del context de l'art espanyol contemporani".
'Las Cuatro Estaciones' de 1965, obra d'Eusebio Sempere, és la primera carpeta de serigrafies artÃstiques que s'estampa a Espanya. D'això, fa en més de 50 anys i la seua presentació a la GalerÃa Juana Mordó es va convertir en un èxit de públic, crÃtica i vendes sense precedents. Va ser l'inici d'un dels conjunts d'obra grà fica més importants fets a l'Espanya del segle XX, el de l'artista alacantà Eusebio Sempere, excepcional tant per la seua qualitat com per la seua quantitat.
Aproximadament dos-centes obres entre serigrafies, litografies i gravats, elaborades de manera artesanal, en les quals s'aconsegueixen altÃssimes cotes de perfecció sempre minuciosa i, de vegades, preciosista.
El conjunt va servir en 2015 i 2016 per a commemorar el 30 aniversari de la mort de l'artista alacantà amb dues exposicions que es van poder veure tant al MACA d'Alacant com al Centre del Carme de València. Després de dos anys d'aquella celebració, CalcografÃa Nacional es fa eco d'aquest homenatge amb una mostra produïda en col·laboració amb el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i amb el suport de l'Ajuntament d'Alacant.
Comissariada per la conservadora del MACA, Rosa MarÃa Castells, l'exposició fa un recorregut per l'obra grà fica d'Eusebio Sempere i permet reconéixer la importà ncia d'aquesta disciplina. El MACA té una col·lecció important per la seua qualitat i nombre de gravats, serigrafies i litografies d'Eusebio Sempere, sempre estampades pel seu company Abel MartÃn, que es troben guardades als magatzems.
"La música de los números que no existen"
L'exposició 'Eusebio Sempere i Abel MartÃn. La música de los números que no existen' està composta per 9 carpetes de serigrafies originals d'Eusebio Sempere, totes estampades per Abel MartÃn, com si d'un treball en equip es tractara, que recorren la trajectòria vital dels dos artistes i posen de manifest la col·laboració artÃstica conjunta, la unió i la comunicació espiritual. Sempere seria el cervell de les formes i dels colors, que després Abel MartÃn, excel·lent estampador, plasmava sobre el paper, mitjançant la superposició de pantalles de seda, una per cada un dels colors empleats. A vegades més de 40.
'Las Cuatro Estaciones' de 1965, 'Ãlbum Nayar' de 1967, 'Libro Alarma, Transparencia del Tiempo' o 'La Alhambra' de 1977, 'Homenaje a Gabriel Miró' de 1978, 'La Luz de los Salmos' de 1980, 'Cántico Espiritual' de 1982 o la carpeta pòstuma de 'Las Cuatro Estaciones' de 1988, que acabarà Abel MartÃn en solitari, conjuguen la mà gia dels nombres que no existeixen amb la literatura precisa per a cada lÃnia.
Totes les carpetes van acompanyades de textos literaris, experimentals, avantguardistes, clà ssics o mÃstics. Pedro LaÃn Entralgo, Julio Campal, José Miguel Ullán, Edmond Jabés, els poetes à rabs de Granada, Gabriel Miró, els salms bÃblics o San Juan de la Cruz, presentats, al seu torn, per Rafael Alberti, Gerardo Diego, Vicente Aleixandre o Juan Cantó, paraules agarrades a les formes i colors que inspiren a les à nimes el desig de quedar-se allà i agafar seient.