elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

El CMC La Mercè acollirà a partir d'aquest divendres la instal·ació «The party's over» de Ricardo Cotanda

El CMC La Mercè acollirà a partir d'aquest divendres la instal·ació «The party's over» de Ricardo Cotanda
    MÉS FOTOS
    El CMC La Mercè acollirà a partir d'aquest divendres la instal·ació «The party's over» de Ricardo Cotanda - (foto 2)

    Continuant en el seu interès pels temes i recursos habituals de la seua producció, en aquesta mostra, produïda expressament per al CMC La Mercé de Borriana a propòsit del pròxim dia 28 de juny, dia de l'Orgull Gai en què la comunitat LGBTI celebra anualment una sèrie d'actes de forma pública per a instar a la tolerància i la igualtat del seu col·lectiu, Ricardo Cotanda ens presenta un paisatge d'absències i silencis, un territori en el qual cercar i trobar-se, un espai per a la visibilitat i el record, un lloc on celebrar la diversitat.

    Cotanda (L'Eliana, 1963) sempre ha sustentat el seu treball en el més proper, en el quotidià, en objectes i experiències reconeixibles per tots. Pensa que els objectes arrepleguen i reflecteixen coses que tots compartim: funcionen com a espills en els quals reconèixer-nos. En les seues peces res està dit clarament, tot parla en veu baixa, tot es murmura; aquestes intenten mantenir un estat d'indefinició i d'indeterminació, un estat d'incertesa. Les coses no és que no siguen el que semblen, el que interessa a l'artista és açò: l'ambigüitat de l'evident; les coses són el que semblen al mateix temps que semblen el que no són. Els objectes pel seu caràcter de coses reals ajuden a crear aqueix estranyament, aqueixa estranya presència. Podríem parlar d'absències per a referir-nos al seu treball; des de sempre Ricardo Cotanda ha estat parlant d'absències, de buits, d'ombres, en definitiva, de desitjos. Què és si no el desig més que un entre, un mentre, una absència?

    El seu treball parteix d'experiències vitals personals. Aquestes experiències són tant íntimes com a socials o culturals, i qualsevol d'elles deixa, d'alguna manera, petjada en les obres. Depèn d'ell, i del que li interesse en cada cas, que aqueixa presència siga més o menys clara o evident, fosca o confusa. Una vegada més, en aquesta mostra, l'artista es troba còmode en el límit, en el tall, en aqueixa porta entreoberta entre el públic i el privat.

    Ricardo Cotanda mostra el seu treball des de finals dels vuitanta en nombroses exposicions individuals i col·lectives, tant en galeries privades com Tomás March, Joan Prats, Miguel Marcos i Estrany De la Mota, com en espais públics com La Caixa, La Gallera, La Panera, la Sala Parpalló, El Roser, Koldo Mitxelena i l'IVAM. A nivell internacional el seu treball s'ha exposat en mostres i trobades en ciutats com Venècia, Brussel·les, Basilea, Reims, París, Marugame, Lisboa, Copenhague, Berlín i Nova York. Ha rebut, entre uns altres, el Premi Senyera, el Premi Pablo Gargallo, la Beca Alfons Roig, la Beca Banesto, i la seua obra ha sigut adquirida, entre unes altres, en Les Biennals de Mislata, Paterna, Almeria, Murcia i Lleida. Les seues obres es troben en diverses col·leccions privades i públiques, com l'Ajuntament i la Diputació de València, el Museu Gargallo de Saragossa, la Diputació de Múrcia, la Col·lecció Banesto, el Centre Espais de Girona, el Centre La Panera de Lleida, l'IVAM de València, la Fundació La Caixa, i el Museu Marugame de Japó.

    Llicenciat i Doctor en Belles arts, des de 1989 desenvolupa la seua labor com a docent de la UCLM en la Facultat de BBAA de Conca.

    Pujar