“Universos Digitales” arriba al Museu del Mar
El Museu del Mar de Santa Pola estrena aquest mes de febrer una nova exposició: "Universos Digitales", de José Fuentes. En ella recull la seua obra grà fica durant el seu últim perÃode de creació artÃstica, des de 2011 fins a 2018. Durant aquests set anys, Fuentes ha creat cinc sèries, tres de les quals arriben al Museu del Mar: Tauromà quia, Cos a Cos i Dessacralitzats. L'exposició podrà veure's a les Sales Grogues del Museu del Mar, des del 2 de febrer fins al 23 de març.
En 2011 va tindre l'oportunitat d'introduir-se en el món digital, es tractava d'un llenguatge nou que li obria un, fins ara, desconegut camà replet de riqueses grà fiques. Les seues imatges es fusionaven per a generar una imatge final que s'integrava amb l'analògic i el digital, en elles podem veure que s'ha inspirat en la realitat, posant un accent crÃtic en les problemà tiques socials que ens envolten.
L'obra de José Fuentes recull aspectes molt diferents, la qual cosa la fa una exposició diversa i amb molta riquesa creativa, "però alhora comparteixen aspectes comuns que la doten d'unitat", ha manifestat Fuentes. Cadascuna de les sèries desenvolupa un tema únic, però totes les imatges tenen el mateix procés tècnic.
La primera de les seues sèries, Tauromà quia, aborda la incertesa que viu el món taurÃ, l'enfrontament entre els afeccionats als bous i els que estan en contra. L'eix central de l'obra és la incertesa i precisament juga amb això, amb l'enfrontament entre el bou i el torero, per a dotar de vitalitat a la seua obra: juga amb les ombres i l'aigua per a crear una sensació d'inconsistent i voluble, que represente aqueixa incertesa.
Cos a cos, una altra de les sèries que arriba al Museu del Mar, naix de les baralles amb tints eròtics entre dones als Estats Units. "Però no és aqueix en l'aspecte en el qual objecció, sinó en la unió dels cossos que semblen només un, no saps si estan unint-se o separant-se", explica José Fuentes.
I, finalment, en dessacralitzats la creu es presenta com l'eix central de la sèrie; en ella veiem una creu dessacralitzada envoltada d'elements contemporanis. Dessacralitzats naix de l'interés de l'autor pel fet que en els últims anys els espais sagrats estan sent utilitzats com a discoteques o restaurants. Un canvi en la nostra societat, però que aixà i tot, les connotacions "sacras" d'aqueixos espais no arriben a desaparéixer.