elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

‘Cineculpable’ completa les projeccions de la Secció Oficial i perfila ja el seu palmarés de 2020

‘Cineculpable’ completa les projeccions de la Secció Oficial i perfila ja el seu palmarés de 2020
  • La comèdia irromp per partida triple en aquesta última sessió del festival amb la premiada ‘Canis’, ‘Julieteta’ i la francesa ‘Le temps des cerises’

MÉS FOTOS
‘Cineculpable’ completa les projeccions de la Secció Oficial i perfila ja el seu palmarés de 2020 - (foto 2)
‘Cineculpable’ completa les projeccions de la Secció Oficial i perfila ja el seu palmarés de 2020 - (foto 3)
‘Cineculpable’ completa les projeccions de la Secció Oficial i perfila ja el seu palmarés de 2020 - (foto 4)
‘Cineculpable’ completa les projeccions de la Secció Oficial i perfila ja el seu palmarés de 2020 - (foto 5)
‘Cineculpable’ completa les projeccions de la Secció Oficial i perfila ja el seu palmarés de 2020 - (foto 6)
‘Cineculpable’ completa les projeccions de la Secció Oficial i perfila ja el seu palmarés de 2020 - (foto 7)

En 24 hores el Festival Internacional de Curtmetratges de Vila- real Cineculpable donarà a conéixer el palmarés de la seua 23a edició, marcada per aquest atípic “i catastròfic” 2020. El mateix que ha inspirat el cartell de la il·lustradora Balma Peris per a aquesta nova incursió cinèfila però davant el qual el festival no ha sucumbit, mantenint les projeccions presencials i el cinema en directe en una defensa palpable de la cultura segura.

Abans, l’Auditori de Vila-real acollirà l'última carrera de fons entre els últims 8 dels 34 curts seleccionats que anhelen fer-se un buit entre els guardonats. La Secció Oficial tanca portes amb una nova aposta escènica pràcticament 100% nacional que torna a tocar tots els pals: comèdia, animació, drama, cinema de terror i documental.

En aquest últim gènere es mou Biografía del cadáver de una mujer, amb un peu en els Goya 2021. Dirigit per Mabel Lozano, el curtmetratge dóna veu a “una dona víctima de tràfic, assassinada a tirs”. Una dona que “ens mira, ens parla, ens concerneix”. Biografía del cadáver de una mujer és un pas més en la denúncia de la prostitució i la desprotecció a la qual es veuen sotmeses les dones que eixen d'ella. Una temàtica plasmada per Lozano com a productora en obres anteriors com Voces contra la trata (2007), Las sabias de la tribu amb TVE (2010) o Chicas nuevas 24 horas, nominat al Goya 2016 a millor documental i als Premios Platino com a millor llargmetratge iberoamericà.

En la casella d'eixida del cinema de suspens es posen La señora de la casa,  Grooming i One 2 One. Dirigit per Felipe Espinosa, el thriller de terror La señora de la casa parla de Lucía, que rep una terrible notícia després de la marxa dels seus fills al col·legi: un desconegut li comunica que té retinguda a una de les seues filles i que ha de pagar per la seua vida. Per la seua part Grooming, de Francisco Yélamos i amb 32 premis i seleccions en festivals de mig món (d'Albània a Grècia, Bolívia, Colòmbia, el Brasil i Xile) narra sota el teló de l'horror i el gènere fantàstic la història d'una xiqueta de 13 anys necessitada d'afecte que estableix contacte amb algú a través d'una misteriosa caixa on guarda els seus propis desitjos anotats.

One 2 One és la proposta en format thriller de Néstor Ruiz, protagonitzada per Flavio León: un prestigiós cineasta aclamat internacionalment que, amb motiu de l'estrena de la seua última pel·lícula, Luz y oscuridad, i la imminent celebració dels Premis del Cinema Europeu, accedeix a una entrevista One2one on la seua entrevistadora, Andrea, repassarà la seua carrera, la seua vida i intentarà conéixer al Flavio més personal. Però aquest Flavio és més llum o més foscor?

Les vides d'un xiquet del Congo i un president d'una empresa tecnològica estan connectades per un material que les canviarà per complet. Així arranca el curtmetratge d'animació Colrun, opera prima de Jorge Sarria de Vicent amb 8 premis i seleccions ja en el seu palmarés i una de les bases ‘culpables’ de la vetlada.

En un salt de gènere irromp la comèdia per partida triple en aquesta última sessió de la Secció Oficial amb la qual Cineculpable baixa el teló de la seua 23a edició.

La premiada Canis (24 guardons i seleccions en festivals de Mèxic, Països Baixos, Itàlia, Portugal, l'Uruguai o Colòmbia), dirigida per Sergio Álvarez, és una comèdia dramàtica sobre amistat i desigualtats socials que transcorre en un terrat de Sevilla. Des d'ella, dos amics del barri de tota la vida recorden vells temps i es fan una pregunta important: el Cani naix o es fa?

La segona comèdia de la nit arriba de la mà de Julieteta, d'Alexandre De Vega i Álvaro Moriano i que gira entorn de Julia, una dona que vol ser actriu però a la qual frenen les seues pors, els seus complexos i la seua família. El triplet de comèdia (amb tint social) ho posa França i Le temps des cerises (Arthur Jeandroy): una entranyable història sobre la vellesa en la qual s'entremesclen una sessió fotogràfica amb una jove parella, un jardí, una càmera i la visita d'una anciana amb unes cireres de la seua pròpia collita.

Amb la finalitat de les projeccions de la Secció Provincial i la Secció Oficial, Cineculpable 2020 posa la directa cap al seu palmarés. Demà divendres l'organització anunciarà, després del visionat del jurat i la votació del públic, els 7 curtmetratges que formaran part, com a premiats, de la història del festival internacional. Que tindran l'honor de ser, definitivament, curtmetratges ‘culpables’.

Pujar