Russafa Escènica – Festival de Tardor presenta el lema i cartell de la XIV edició, que se celebrarà del 19 al 29 de setembre
L’artista Ana Duro signa la il·lustració del lema ‘Fins ací arribarà la mar’ amb un obra on s’estableix un joc de contraposició entre interior i exterior, entre seguretat i perills en un context social incert. Però que aposta per alçar persianes, per obri
‘Fins ací arribarà la mar’, és la predicció que llança el lema sota el qual es desenvolupa la XIV edició de Russafa Escènica – Festival de Tardor. Una idea representada al cartell creat per Ana Duro per unes ones a la vora d’una finestra on una dona descansa despreocupadament dins de la seua llar. Una frase que ha condicionat, inspirat i donat noves lectures a les 20 propostes que estan acabant de perfilar-se per a, del 19 al 29 de setembre, inundar la ciutat de València amb la frescor, l’energia, la bellesa i també la reflexió que aporten les arts escèniques, amb especial incidència als creadors emergents. Una iniciativa que, finalment, compta amb el suport de Diputació de València, les àrees de teatres i cultura, Acción Cultural de l’ajuntament de València, Fundació SGAE i Universitat de València, entre d’altres.
Front a un món acostumat a les distòpies, que ha superat una pandèmia, que pateix cada dia els efectes reals del canvi climàtic, de la polarització, de la digitalització i la IA, la societat sembla anestesiada. Per això, l’organització d’aquesta iniciativa assenyala que la tria d’una temàtica per a l’edició d’enguany ha estat més complexa que mai.
UN LEMA AMB EL QUÈ CAPTAR EL CONTEXT SOCIAL, PERÒ TAMBÉ EL MOMENT VITAL QUE TRAVESSA RUSSAFA ESCÈNICA – FESTIVAL DE TARDOR
Per un costat, l’equip del festival volia reflectir el moment que travessen la societat i els creadors. Per altre, també comunicar la preocupació front a un futur incert, inclús per a la pròpia Russafa Escènica.
“Tenim sentiments contraposats. D’una banda, mantenim una il·lusió innata, que ens ha portat, any rere any, a aconseguir que el projecte que va nàixer al barri de Russafa hui arribe a tota una província”, assenyala Jerónimo Cornelles, recordant els començaments d’una iniciativa que va sorgir en 2010 de manera independent per a donar oportunitats als creadors valencians de mostrar els seus treballs, en un moment complicat per a la cultura després de la crisi del 2009.
Des del festival asseguren que, tot i ser una iniciativa assentada, que mou a uns 5.000 espectadors en cada edició, ha de lluitar amb la incertesa a cada exercici. “El sistema actual d’incentius i ajudes al sector de les arts escèniques fa impossible saber amb quin pressupost anem a comptar quan només queden un parell de mesos per a l’edició de 2024, que ja està totalment tancada”, assenyala Cornelles, qui considera que “en e cas de l’IVC és quasi un problema endèmic. No tenim més remei que assumir compromisos professionals amb creadors, treballadors de la cultura de tot tipus... És un risc personal i econòmic enorme perquè després ens podem trobar amb un canvi de criteris inesperat, una cancel·lació de la convocatòria, qualsevol cosa que faça desaparèixer de cop i repent una part important del pressupost”.
Açò s’afegeix al que ha passat amb del CCCC. Sense cap explicació per part de la nova direcció ni oportunitat, a pesar dels nombrosos intents de contacte per part de l’equip del festival, ha trencat una col·laboració que va començar fa sis anys. I ni tan sols els han donat l’oportunitat de presentar en persona el projecte de la present edició.
L’organització es mostra decebuda pel tracte rebut i pel desgast d’un equip “que treballa de valent, que ha corroborat que la seua proposta dinamitza, genera públics i estimula la creativitat. Som un festival que ha demostrar ser estratègic per a la consolidació i professionalització de companyies i creadors valencians d’arts escènics. De fet, el nostre model es replica a altres ciutats espanyoles i el ‘Observatorio de la Cultura’ de la Fundación Contemporánea ens ha inclòs al seu ranking com millors pràctiques”, afirma el director artístic de Russafa Escènica – Festival de Tardor.
EL REPTE D’ALÇAR LA PERSIANA I OBRIR LA FINESTRA PER A COMENÇAR UN ALTRE DIA, DE PUJAR EL TELÓ I CONTINUAR AMB L’ESPECTACLE
La calma tensa de veure com s’acosta el perill, l’hecatombe, i tractar de continuar amb la vida quotidiana es reflexa a la il·lustració d’Ana Duro escollida per al cartell de la XIV edició de Russafa Escènica – Festival de Tardor. L’artista de Jaén (@ana.politana) resideix a València des de fa tres anys i combina projectes personals amb el treball com a il·lustradora d’estampats i dissenyadora gràfica a una empresa de moda.
A l’hora de comentar l’obra triada per a il·lustrar l’edició 2024 del festival, prefereix que cada espectador del cartell trobe el seu propi significat. “És una imatge potent, que ens parla que cada matí cal alçar persianes i telons, que la vida i la funció han de continuar”, explica la creadora, per a qui la finestra és el límit entre la seguretat que ofereix la llar i les amenaces que poden vindre de l'exterior: “però la por no ens impedeix obrir-les, eixir al balcó, trencar els nostres límits per a millorar i atrevir-nos a avançar”.
Des de l’organització també destaquen que la il·lustració mostra una escena íntima, com ocorre al teatre. L'escenari és substituït per una finestra i la intimitat es deixa veure. “Suggereix eixa fascinació que tenim els espectadors front als personatges i les seues vides, històries que ens captiven, ja siga a través de finestrals i balcons o asseguts còmodament a les butaques d'un teatre”, comenta Cornelles.
Una seducció que molt prompte tornarà a sentir el públic de Russafa Escènica – Festival de Tardor. Del 19 al 29 de setembre, deu obres entre 50 y 60 minuts - els anomenats ‘Boscos’ - es representaran a teatres públics, com ara El Musical o La Mutant. Però també a sales privades com la Russafa o Círculo. Una programació que completen altres 10 obres, aquesta volta curtes (30 minuts). Són els icònics ‘Vivers’ que es podran veure a coworkings, floristeries i tot tipus de locals del barri de Russafa que s’obrin per a conèixer des de dins la creació escènica, oferint funcions on els intèrprets experimenten i conten les històries dels seus personatges pràcticament a cau d’orella, acomplint amb la meta d’acostar al públic el teatre, la dansa i les propostes multidisciplinàries de les arts escèniques. Inclús en el sentit més literal de l’expressió.
El 3 de setembre es presentarà en roda de premsa el detall d’aquesta programació, els creadors emergents i assentats de l’escena valenciana que hi participen, així com els convidats d’altres racons de l’estat. També les temàtiques i els acostaments poc convencionals que proposen. I es comunicaran les activitats adreçades als treballadors del sector que busquen mamprendre o ampliar la seua trajectòria. Un programa dissenyat per a dinamitzar, connectar i afavorir la professionalització dins del sector de les arts escèniques.