elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

La nova temporada de Les Arts recorre la història de l’òpera des de Monteverdi fins al segle XXI

La nova temporada de Les Arts recorre la història de l’òpera des de Monteverdi fins al segle XXI
  • S’estrenen cinc produccions noves i huit títols inèdits a Les Arts, a més de recuperar el repertori wagnerià deu anys després

  • Els repartiments inclouen debuts de dives destacades, com ara Angela Meade, Ricarda Merberth, Magdalena Kožená, Corinne Winters i Petra Lang

La nova temporada de Les Arts proposa una visió per la història de l’òpera amb onze títols que recorren el gènere des dels seus orígens, amb ‘L’incoronazione di Poppea’, de Monteverdi, fins al segle XXI, amb ‘Zelle’, de Jamie Man, estrenada en 2021.

Les Arts ofereix una retrospectiva que, a més d’aquestes dues obres inèdites, inclou sis òperes més que no s’havien programat mai abans: ‘Alcina’, de Händel, cim del Barroc; ‘Anna Bolena’, de Donizetti, peça imprescindible del belcantisme; ‘Jenůfa’, la reivindicació de Janáček de la identitat txeca; ‘Ernani’, una de les millors partitures del jove Verdi; ‘Cendrillon’ i el descobriment del talent de Pauline Viardot, i l’opereta ‘El cantor de México’, de Francis López.

La programació inclou, a més, tres títols i estils molt apreciats pel públic valencià: el verisme poètic de Puccini en ‘La bohème’; la genialitat de Mozart i ‘Don Giovanni’, i la revolució de Wagner amb ‘Tristan und Isolde’.

Les Arts comença la temporada lírica que ofereix el 16 setembre al Teatre Martín i Soler amb la creació més recent de Jamie Man, en una innovadora proposta, ‘Zelle: Wenn es dunkel wird’, en la qual l’artista britanicoxinesa posa poesia i música al servei de la reflexió de l’existència humana, en un exercici estètic en què convergeixen fotografia, cinema i el teatre Noh japonés. 

L’activitat operística tornarà a la Sala Principal amb l’estrena a València d’‘Anna Bolena’ a l’octubre, el primer títol de la nova producció de Les Arts de la ‘Trilogia Tudor’, les tres òperes que Gaetano Donizetti va compondre al voltant d’Isabel I d’Anglaterra, que tindrà continuïtat en les pròximes temporades. 

En un brillant exercici teatral, l’holandesa Jetske Mijnssen s’endinsa en el drama psicològic de la malaguanyada consort d’Enric VIII, paper que debutarà a València amb la reputada soprano Eleonora Buratto, acompanyada per un elenc de primeres veus: Alex Esposito en el rol del cruel monarca, Ismael Jordi (Lord Riccardo Percy) i Silvia Tro Santafé (Giovanna Seymour). Maurizio Benini, un dels experts més reputats en ‘bel canto’, assumeix la direcció musical.

Per primera vegada, Les Arts inclou el gènere de l’opereta en la programació amb ‘El cantor de México’, de Francis López, que es podrà veure al novembre en una producció d’Emili Sagi, en la qual el director natural d’Oviedo fa gala del seu magistral sentit de l’espectacle, amb un muntatge hilarant i colorista, amb la presència estel·lar de Rossy de Palma. Óliver Díaz assumeix la direcció musical de l’obra, amb el tenor José Luis Sola en el paper que López va compondre per a Luis Mariano. 

En el mes de desembre, el director titular de Les Arts, James Gaffigan, es retroba amb el Cor de la Generalitat i l’Orquestra de la Comunitat Valenciana en ‘La bohème’, de Puccini, que es representarà en la producció pictòrica i audiovisual que Davide Livermore va presentar a València en 2012.

Cantants estimats pel públic valencià integren l’elenc, amb la jove i consagrada soprano Federica Lombardi en el paper de Mimì; el tenor Saimir Pirgu (Rodolfo); la soprano valenciana Marina Monzó (Musetta), i el baríton, i antic alumne del Centre de Perfeccionament, Mattia Olivieri (Marcello).

Gustavo Gimeno torna al gener al podi de la Sala Principal de Les Arts, el mateix lloc on va fer en 2015 la seua presentació com a director d’òpera amb ‘Norma’, de Bellini. En aquesta ocasió, el mestre valencià proposa ‘Jenůfa’, de Leoš Janáček, obra ineludible del repertori txec que no s’havia programat mai abans.

La britànica Katie Mitchell presenta la seua reeixida adaptació de ‘Jenůfa’, que, basant-se en una estètica hiperrealista i un treball actoral sobri, trasllada als nostres dies el drama rural. Corinne Winters, intèrpret de referència en el rol protagonista, canta per primera vegada a la Sala Principal, de la mateixa manera que la ‘mezzosoprano’ Petra Lang, que incorpora al seu repertori el rol de Kostelnička.

Després de dos anys dedicats a la multifacètica figura de Manuel García, el Centre de Perfeccionament posa l’atenció en una de les seues filles, Pauline Viardot, una de les grans dives operístiques del segle XIX, a més de pianista i compositora. 

El Teatre Martín i Soler estrena al febrer un nou muntatge de l’òpera de saló pròpia ‘Cendrillon’, amb segell de Joan Font, que serà interpretada íntegrament pels cantants i els pianistes del Centre de Perfeccionament. Mesos després, el mateix director d’escena català s’encarregarà d’adaptar la producció al camió de ‘Les Arts Volant’ en la seua versió traduïda al valencià, ‘La ventafocs’.

Marc Minkowski i Les Musiciens du Louvre protagonitzen el primer títol barroc de la temporada amb un dels cims del repertori, ‘Alcina’, de Händel, en versió semiescenificada. El mestre francés aborda aquest títol inèdit en el teatre junt amb la seua prestigiosa agrupació d’instruments antics i un elenc de veus especialistes, amb Magdalena Kožená en el rol protagonista.

Després de la seua trobada irresistible amb l’OCV en l’apartat simfònic, Riccardo Minasi torna a Les Arts per a realitzar la seua primera incursió operística amb ‘Don Giovanni’, de Mozart, que tanca la ‘Trilogia Da Ponte’ iniciada en 2019. 

L’ascendent mestre es posa al capdavant d’un repartiment sòlid, format per Davide Luciano, Gianluca Buratto, Ruth Iniesta, Xabier Anduaga, Elsa Dreisig, Riccardo Fassi, Jacquelyn Stucker i Aldofo Corrado. El sempre efectiu Damiano Michieletto és l’autor d’aquesta posada en escena celebrada, guanyadora del prestigiós premi Abbiati de la crítica italiana en 2011.

Deu anys després, l’òpera de Wagner torna a la Sala Principal amb ‘Tristan und Isolde’ i James Gaffigan com a director musical. Després de l’èxit rotund que va obtindre amb ‘Wozzeck’, l’estatunidenc protagonitza a l’abril un dels títols més esperats que suposa també el debut a València d’Àlex Ollé, de La Fura dels Baus, amb un potent muntatge d’estètica moderna i ple de simbolisme.

Les Arts reuneix les veus wagnerianes més destacades per a la primera representació d’aquesta òpera: Stephen Gould, referent internacional en el paper de Tristan; Ricarda Merbeth, excel·lent intèrpret de Wagner i Strauss, en el rol d’Isolde; Elena Zhidkova com a Brangäne, i Aín Anger com a Rei Marke. 

L’ampliació del repertori continua amb ‘L’incoronazione di Poppea’, el primer Monteverdi de Les Arts, en una producció amb direcció musical del respectat especialista Leonardo García Alarcón, els cantants del Centre de Perfeccionament en el repartiment i Cappella Mediterranea en l’orquestra. Ted Huffman fa una nova exhibició teatral amb aquest espectacle fresc i dinàmic, que ha sigut la sensació enguany en el Festival d’Ais de Provença. 

Tanca la temporada operística l’últim dels Verdi amb temàtica espanyola, encara pendent de representar a Les Arts, ‘Ernani’, en una nova producció que reuneix dos dels talents nous del panorama líric amb més projecció: el jove batuta Michele Spotti al podi i el ‘regista’ Andrea Bernard.

Grans intèrprets verdians conformen l’exigent quartet protagonista que presenta Les Arts per a aquest títol i que encapçala la gran diva estatunidenca Angela Meade, en la seua primera actuació en l’òpera valenciana, junt amb Piero Pretti, Franco Vassallo i Evgeny Stavinsky.

Pujar