El Museu de Prehistòria és guardonat per la seua exposició ‘Orígens’ i el catàleg ‘Moneda Ibèrica’
El diputat de Cultura, Paco Teruel, explica que “els dos projectes són fruit de l'excel·lent treball del museu de la Diputació durant dècades”
El Museu de Prehistòria de la Diputació de València comença 2025 amb el reconeixement al disseny de la seua exposició ‘Orígens’ i el premi a l'ambiciós catàleg digital ‘Moneda Ibèrica’, creat en col·laboració amb la Universitat de València. “Tant l'exposició com el catàleg digital de monedes arrepleguen el treball realitzat per l'equip del Museu de Prehistòria durant quaranta anys”, ha destacat el diputat de Cultura, Paco Teruel, qui ha felicitat el personal del museu per la seua labor, amb la seua directora, María Jesús de Pedro, al capdavant.
La mostra temporal ‘Orígens’, que podrà visitar-se fins a finals del mes de maig, exposa gran part de la col·lecció d'objectes recuperats en les excavacions realitzades en El Mas de Menente i la Mola Alta de Serelles, dos jaciments alcoians. Una exposició innovadora que ha rebut el Premi ‘EMPORIA, al millor muntatge d'una exposició efímera no itinerant’, atorgat per ‘Veredictas Internacional’. El disseny d'esta mostra, realitzat per Rocamora Arquitectura Espanya, seguix un recorregut que s'articula en tres espais: una primera part introductòria, una sala central amb la mostra de les col·leccions i una recreació virtual i immersiva del paisatge dels jaciments.
Organitzada pel MUPREVA, en col·laboració amb l'Institut Universitari d'Investigació en Arqueologia i Patrimoni Històric de la Universitat d'Alacant, la mostra ‘Orígens. El Mas de Menente i la Mola Alta de Serelles al Museu de Prehistòria de València’ va ser inaugurada a principis del passat mes de desembre, endinsant al públic visitant en aspectes historiogràfics i de la investigació, traçant un fil de connexió entre l'arqueologia desenvolupada a Alcoi en la dècada de 1920 i els estudis sobre l'Edat del Bronze que en l'actualitat es realitzen en l'àmbit valencià.
“L'exposició ens parla dels inicis de la vida de la institució, de la notable tasca duta a terme pel Museu des d'aquell moment, i també del que ha suposat la renovació d'idees i la revisió dels materials a partir de les noves investigacions efectuades per la Universitat d'Alacant”, ha puntualitzat Paco Teruel.
Moneda ibèrica
D'altra banda, la Societat Numismàtica Americana (ANS), l'entitat més reconeguda a nivell mundial en este àmbit, ha atorgat el Premi 'Collier 2024' de Numismàtica Antiga a ‘Moneda Ibèrica’, un catàleg digital centrat en monedes antigues de la Península Ibèrica i el sud de França creat pel Museu de Prehistòria de la Diputació i la Universitat de València.
El treball, desenvolupat pel conservador del Museu de Prehistòria, Manuel Gozalbes, i per Pere Pau Ripollès Alegre, per part d'UV, arreplega “quasi quatre dècades de valuosa investigació entre les dos entitats”. Segons Gozalbes, en ell “podem trobar 100.000 monedes amb imatges, 4.000 tipus de monedes i milers de referències bibliogràfiques, oferint així un recorregut per la cultura grega, púnica, ibera i celtibera des del segle VI a l'I a.C”. L'entrega del reconeixement serà el 18 de març a la ciutat de Nova York.
150.000 visites al MUPREVA
El Museu també ha comptat amb el reconeixement del públic. Un total de 149.905 visitants van recórrer en 2024 les seues exposicions o van participar en les diverses activitats organitzades en les seues instal·lacions del Centre Cultural la Beneficència. “Això demostra que la qualitat és reconeguda pel públic i ens anima a continuar treballant en propostes que portarem a múltiples punts de la província de València”, ha conclòs Teruel.