L'Ajuntament aprova el Ban Faller 2025, amb les directrius per a gaudir d'unes festes sostenibles, respectuoses i solidàries
El ban inclou les modificacions de l'Ordenança de Contaminació Acústica, que aprovarà el Ple a finals d'este mes
La Junta de Govern Local ha aprobado este divendres el Ban Faller que regirà el desenvolupament de les festes de Falles d'enguany, 2025. El regidor de Falles, Santiago Ballester, ha donat a conéixer este divendres, en acabar la sessió de la Junta, les directrius del document, l'objectiu fonamental del qual és facilitar el desenvolupament compatible de les activitats dels col·lectius fallers amb les de la resta de la ciutadania i les persones que visiten la ciutat eixos dies, tal com ha subratllat l'edil.
El ban és l’instrument de divulgació i información de les normes que s'aplicaran amb motiu de les festes falleres del pròxim mes de març. Enguany s'han inclós algunes novetats referides a les modificacions de l'ordenança de contaminació acústica. Tal com ha explicat el regidor Santiago Ballester, “vam prometre la modificació i flexibilització de l'ordenança , i les novetats ja ven arreplegadas en este ban faller, encara que l'aprovació definitiva de l'ordenança es farà en la reunió del Ple municipal d'este mes de febrer”. El mes de desembre passat van començar les reunions de la Mesa de Diàleg Faller, que és l'organisme responsable de la redacció del document, i que compta amb la participació tant de representantés socials i del món faller com de personal tècnic de l'Ajuntament, “des de la premissa del consens”, tal com ha subratllat Ballester. El regidor ha agraït “la labor de tots els agents implicats en la redacció del ban de les Falles 2025, que naix fruit de l'acord : interagrupación de falles, les diferents federacions de falles, la Policia Local, Bombers, servicis municipals, associacions i sectors veïnals”.
Per part seua, el portaveu municipal, Juan Carlos Caballero, ha destacat que les de 2025 “són les Falles del renàixer, en este cas, renàixer del fang”, ha afirmat, “les falles de recuperar l'ànim, el suport i la solidaritat”. I ha conclòs subratllant la voluntat del govern municipal que “la nostra festa servisca per a ajudar a alçar-nos”.
Límitacions sonores
Les modificacions introduïdes en este sentit establixen que en l'interior de les carpes situades en el domini públic “no es podran superar 85 decibels (dB) amb limitador i sense registrador” (cal recordar que el 80% de la falles fan l’activitat dins de les carpes). I que durant la celebració de revetles, discomóvils i altres activitats amb emissions sonores a l'aire lliure, “no es podran sobrepassar els 90 dB, i s'exigirà el limitador- registrador”.
Asimismo, s'establix també la recomanació “per tal de respectar el descans veïnal i el benestar animal”, de no disparar artificis pirotècnics entre les 9.00 i les 10.00 hores, llevat que es tracte de recollida de la fallera major de cada comissió fallera, ni tampoc entre les 15.00 h. i les 17.00 hores.
Finalment, les paradetes de mercats ambulants i alimentació, com bunyoleries i masses fregides, no podran excedir una altura màxima de 3,5 metres per a no entorpir la visual dels baixos comercials i els edificis monumentals. En cas d'incompliment per part del titular del lloc de venda de bunyols o masses fregides, la Policia Local podrà procedir al precinte del lloc fins que es regularitze la situació. De fet, el regidor ha advertit que la Policia Local inspeccionará tots els llocs autoritzats durant la primera setmana del permís.
Les carpes falleres
El bàndol reserva un apartat dedicat específicament a les carpes falleres. Tal com s'informa en el text, la instal·lació d'estos elements en la via pública o en espais de propietat municipal s'autoritzarà des del dia 6 de març fins a les 07.00 hores del dia 21 de març. No obstant això, es podrà autoritzar la instal·lació de carpes amb anterioritat a eixe dia a aquelles que presenten les següents característiques: el 4 de març, les carpes que s'instal·len en solars, en zones enjardinades i zones per als vianants; i el 5 de març, les carpes que s'instal·len en zones d'aparcament i en zones de trànsit però que no afecten les línies d'EMT ni tallen per complet la circulació viària. Així com les carpes de comissions falleres que, a 31 de desembre de 2024, tinguen un cens total igual o superior a 400 persones, la ubicació de les quals no afecte línies de l'EMT. En el cas d'aquelles carpes que puguen presentar una important afecció al servici de transport públic de l'EMT i puguen suposar un notable perjuí per a la ciutadania, es podran plantejar unes dates d'autorització posteriors
Revetles i discomòbils
La realització de revetles populars i discomòbils en la via pública s'autoritzaran el dia 8 i del 15 al 18 de març de 2025, en horari comprés entre les 22.00 hores i les 04.00 hores de l'endemà. La instal·lació de revetles populars i discomòbils a l'entorn d'edificis o monuments subjectes a un especial règim de protecció patrimonial quedarà condicionada al compliment de les limitacions o prohibicions que es deriven d'este règim. Es recomana a les comissions falleres de l'entorn de la Llotja, Mercat Central i de Russafa, que realitzen les revetles i activitats amb ambientació musical en l'horari vespertí. En el cas de revetles, discomòbils i activitats musicals similars, podran realitzar-se en el casal o en la zona d'activitats autoritzada en horari de vesprada o de nit, sense possibilitat de realitzar-les en els dos horaris en un mateix dia. En cas de realitzar-les en horari vespertí este serà de 17.00 h. a 22.00 h., i en el cas de l'horari nocturn serà de 22.00 h. A 04.00 h. de l'endemà
Il·luminació ornamental i llocs de bunyols
El muntatge per a procedir a la instal·lació de la il·luminació ornamental podrà realitzar-se, en general, a partir del dia 10 de febrer, i per a les quals impliquen ocupació de la via pública o d'altres solars municipals a partir del dia 19. Quant a la ornamentació dels carrers, podrà autoritzar-se a partir del dia 1 de març de 2025, i les grues, plomes, camions i altres vehicles utilitzats en la instal·lació i desmuntatge de les instal·lacions d'il·luminació no podran estar en les vies d'emergència, evacuació, o lliures d'obstacles, ni en els amples de pas on s'instal·len mercats ambulants o altres instal·lacions falleres de manera permanent.
La instal·lació de llocs de venda de bunyols i masses fregides s'autoritzarà en el període comprés des del dia 28 de febrer al 19 de març La instal·lació de mercats ambulants i parades de venda o consum d'aliments s'autoritzarà des del dia 8 al 19 de març, i hauran de quedar desmuntats, com a màxim, a les onze del matí del dia 20 de març. Tal com ha subratllat el regidor, en cas d'incompliment de qualsevol altre punt de les directrius per part del titular del lloc de venda de bunyols o masses fregides, la Policia Local podrà procedir a precintar la parada fins que es regularitze la situació.
Protecció del patrimoni
El ban recorda que “es tindrà en compte l'article 38 de la Llei de Patrimoni Cultural Valencià que prohibix la col·locació de rètols i cartells publicitaris, conduccions aparents i elements impropis als jardins històrics i en les façanes i cobertes dels monuments, així com de tots aquells elements que menyscaben o impedisquen l’adequada apreciació o contemplació”. Referent a això, l'Ajuntament incidix en què “es tindran en consideració els entorns o les visuals respecte als monuments més importants, com per exemple la Llotja o el Mercat Central”.