4 de desembre de 2020 4/12/20

Investiguen les obres de la Catedral de València afectades per l'incendi de 1936

Investiguen les obres de la Catedral de València afectades per l'incendi de 1936 - (foto 1)
  • L'IVCR+i inicia un projecte d'investigació sobre la taula titulada 'Santa Maria Magdalena i Santa Marta' de 1503

L'Institut Valencià de Conservació, Restauració i Investigació (IVCR+i) ha iniciat un projecte d'investigació sobre obres cremades a la catedral de València en l'incendi de 1936 sobre les quals no hi ha molta documentació. 

L'estudi s'ha iniciat amb la taula titulada 'Santa Maria Magdalena i Santa Marta', que va haver de formar part de la predel·la del 'Retaule de Sant Narcís', de la catedral de València, pintat per Franci Joan (1481-1515) en 1503 per encàrrec de la Confraria de Sant Narcís. 

L'incendi va afectar aquesta pintura, que va patir un alt grau de deteriorament per la carbonització de la seua superfície i que fa pràcticament impossible apreciar com era la pintura pel grau de deteriorament dels materials. L'única informació disponible sobre aquesta és una fotografia en blanc i negre que es conserva en l'Arxiu Adolf Mas (1860 - 1936). 

D'altra banda, el delicat estat de conservació de la superfície pictòrica limita el tipus d'anàlisis que se'n poden dur a terme, ja que l'obra ha de romandre inalterada durant el seu estudi. 

Els escassos estudis analítics sobre pintures danyades per les altes temperatures i el foc han donat peu a què s'inicie una investigació emprant tècniques d'anàlisi no invasives, que tenen com a objecte d'estudi aquesta pintura per a obtindre la major quantitat d'informació possible sobre aquesta important obra d'art. 

La investigació es va iniciar amb un estudi radiogràfic, en col·laboració amb la Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València, a fi de valorar l'estat de conservació de la capa pictòrica. 

La imatge de raigs X mostrava les formes de les dues santes, així com alguns detalls dels seus vestits, els dibuixos subjacents incisos i el paisatge existent darrere d'elles. Aquesta informació va ser un punt de partida per a l'anàlisi mitjançant macrofluorescència de raigs X (MA-XRF), tècnica nova d'anàlisi que permet conéixer la composició química elemental de grans àrees de la pintura per a, d'aquesta manera, obtindre dades sobre els pigments i colors originals. 

La distribució d'elements clau com el plom, ferro, coure i mercuri, principalment, ha permés conéixer que s'hi va emprar vermelló, blanc de plom i pigments terra per a les carnacions, possiblement atzurita en les vestidures i verd de coure en els paisatges del fons. 

El resultat d'aquesta investigació permetrà conéixer l'estat de conservació d'aquesta pintura cremada, i suposarà un bon exemple de com l'avanç de les tècniques d'anàlisi permet abordar problemes que no eren assumibles fa uns quants anys.

Pujar