elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

Estrena absoluta d’Una casa en les altures, una proposta teatral per a la primera infància

Estrena absoluta d’Una casa en les altures, una proposta teatral per a la primera infància
  • Esta setmana a la Sala l’Horta... l’espectacle està a l’escenari i al propi públic

MÉS FOTOS
Estrena absoluta d’Una casa en les altures, una proposta teatral per a la primera infància - (foto 2)
Estrena absoluta d’Una casa en les altures, una proposta teatral per a la primera infància - (foto 3)
Estrena absoluta d’Una casa en les altures, una proposta teatral per a la primera infància - (foto 4)

La línia de programació de la Sala L’Horta per a la primera infància té esta setmana una nova proposta. Es tracta de l’estrena de la darrera peça de La Monda Lironda Teatre, una companyia valenciana que, des de 2007, treballa espectacles adreçats a espectadors de 0 a 5 anys.

“Els pares gaudeixen tant de l’obra en si mateixa com de descobrir als seus fills com a públic. Els bebès són una audiència molt especial perquè no saben de la quarta paret, volen ser part de la història, interactuen amb els actors, mostren obertament si els agrada o no la funció”, explica Inés Cárdenas, creadora i intèrpret d’Una casa en les altures, que es presenta este diumenge 23 de febrer a les 12 i 18 h.

La seua protagonista és una xiqueta que viu a l’horta valenciana amb la seua iaia, qui li ha transmès l’herència cultural del món agrícola. Una base des de la que, partint d’objectes quotidians com una cistella, una ampolla de vidre o una escala, alça el vol per a fer un viatge pel planeta, a lloms de la imaginació.

TEATRE PER A BEBÈS: A LA DIVERSIÓ DES DE LA CALMA 

Cárdenas és actriu i treballadora social, especialitzada en la utilització de les arts escèniques com a eina per a l’educació. I valora especialment del seu treball la comunicació pura que s’estableix amb els xiquets a la primera infància: “No tenen filtres ni prejudicis, són com a esponges i perceben tot el que ocorre a l’escenari de manera molt lliure”.

La intèrpret connecta amb els nadons provocant-los sentiments i sensacions, estimulant els seus sentits. “Mai no podem saber ben bé com estan interpretant la història que els conte, però sí que la segueixen i que estan fascinats pel joc que s’estableix a la representació teatral”, comenta Cárdenas, per a qui esta manera de diversió és molt més relaxada que la hiperestimulació que provoquen alguns dibuixos animats i jocs infantils.

“Els pares es queden molt sorpresos de que els seus fills estiguen tranquils durant la funció però és que ací gaudeixen des de la calma. Cada dos o tres minuts canviem la dinàmica per a mantenir la seua atenció i tot flueix de manera relaxada”, explica Cárdenas.

D’acord amb la seua experiència, la clau per a entrar en la imaginació dels menuts està en observar amb altres ulls i en gastar de manera diferent elements tan senzills com el paper, l’arena o qualsevol altre objecte que en principi pot semblar anodí. “Vindre a veure un espectacle de teatre per a la primera infància és tot un aprenentatge per als adults també. Els recordem que un tros de fusta, per exemple, pot ser un cavall o qualsevol cosa que els vinga al cap. Els donem idees per a relacionar-se amb els bebès d’una altra manera. És qüestió de que desperten la seua imaginació i la dels xiquets”. 

Sota la direcció de Gemma Ortells i amb la col·laboració de José David Quintana, mestre en tècnica corporal a la Scala de Milà, arriba este cap de setmana Una casa en les altures al centre gestionat per L’Horta Teatre a la pedania Castellar-Oliveral, a deu minuts del centre de València.  

Pujar