23 d’abril de 2019 23/4/19

Xu Bing presenta al Centre del Carme la primera publicació escrita només amb emoticones

Xu Bing presenta al Centre del Carme la primera publicació escrita només amb emoticones - (foto 1)
MÉS FOTOS
Xu Bing presenta al Centre del Carme la primera publicació escrita només amb emoticones - (foto 2)

L’artista xinés Xu Bing presentarà el pròxim 24 d’abril la seua publicació ‘Book from the Ground’, escrita únicament amb emoticones i que ha sigut editada pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, amb motiu de l’exposició ‘Art for the people’.

Xu Bing oferirà al Centre del Carme un ‘workshop’ en el qual convidarà persones de diferents edats, incloent-hi un xiquet o xiqueta, a interpretar el seu llibre.

‘Book from the Ground’ (‘Llibre de la Terra’) és una història sense paraules, composta per més de 8.000 icones, un relat de 24 hores en la vida de Mr. Black. Amb aquest relat l’artista crea un llenguatge universal, sense lletres ni caràcters, que fa possible que el seu llibre es puga llegir sense que els coneixements idiomàtics del lector suposen un impediment per a comprendre’l.

La problemàtica del llenguatge ocupa una part important en el seu treball i és el fil conductor de la seua obra, en la qual l’art tradicional i l’art conceptual van intrínsecament units.

La publicació ‘Book from the Ground’ està en la línia de la seua exposició ‘Art for the people’ (‘Art per al poble’), que presenta al Centre del Carme, la seua primera gran exposició a Espanya.

Una banderola gegantina exposada al MoMA de Nova York i al Victoria & Albert Museum de Londres corona la sala Ferreres-Goerlich. Qui no conega el sistema d’escriptura inventat per Xu Bing pot pensar que la bandera ‘Art for the people’ està escrita en xinés, quan en realitat cada grafia xinesa és una paraula escrita en anglés amb lletres del nostre alfabet.

La bandera diu: “Art for the people, va dir el President Mao”. Xu Bing juga amb l’engany, amb el que pareix i no és per a fer una crítica en clau d’humor, una crítica vetada, a la política xinesa i a les seues tradicions.

El director del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont, ha destacat “la conjunció que es dona entre el Centre del Carme, com a espai que uneix patrimoni històric i art contemporani amb l’obra de Xu Bing, mescla de tradició i modernitat”.

El director del Centre del Carme ha afegit que “la llengua, senya d’identitat d’un poble, pot constituir també una frontera. L’obra de Xu Bing és crítica, és humor però també és, des d’un profund respecte a la tradició xinesa, una invitació a descobrir la seua cultura, a través de la seua llengua”.

“Xu Bing converteix la sala Ferreres en un temple de la cultura xinesa, sense fronteres, amb escriptures sagrades que no diuen res i amb dibuixos que diuen molt. En la seua recerca per trobar el llenguatge universal Xu Bing ens presenta el primer llibre escrit únicament i exclusivament per emoticones que hui en dia tots podem entendre”, ha assenyalat Pérez Pont.

La comissària de la mostra, Marta Millet, ha explicat que “fins hui, l’artista ha continuat desenvolupant la idea d’un nou llenguatge fent-lo encara més accessible a un nombre més gran de persones, independentment dels seus bagatges lingüístics. Com a continuació de la seua clàssica obra ‘Book from the Sky’, l’artista presenta, en aquesta exposició, una nova novel·la gràfica, ‘Book from the Ground’, composta íntegrament de símbols i icones que s’entenen universalment, una història llegible sense paraules”.

Igual que tota la producció de Xu Bing, l’exposició del Centre del Carme està muntada d’una manera molt didàctica que convida l’espectador a participar-hi.

D’aquesta manera, enmig d’una recreació del que va ser el seu estudi en què va escriure el llibre, s’han instal·lat dos ordinadors perquè el públic puga escriure el seu propi relat i transformar-lo en emoticones. Les seues publicacions quedaran gravades de manera que l’artista podrà després conéixer-les.

En una de les subsales de Ferreres es mostra la seua primera gran instal·lació, ‘Book from the Sky’ (1987-1991).

La instal·lació és com un temple dedicat a una llengua sense sentit. Llibres, rotllos i panells, amb milers de caràcters xinesos gravats en paper, conviden a la lectura; la qual és impossible, ja que tots i cada un han sigut inventats per l’artista.

No hi ha cap significat. Gran ironia, les aparences i el descobriment del que, en realitat, és. Primer va ser aclamada com una de les creacions més significatives de l’anomenat grup New Wave o del Moviment del 85, però després de l’incident a la plaça Tiananmen va ser percebuda com una obra fútil i banal.

Després de mudar-se als Estats Units en els anys 90, Xu Bing també va crear un nou sistema d’escriptura: lletres del nostre abecedari combinades de manera que pareixen autèntica cal·ligrafia xinesa.

El públic pot aprendre a llegir i a escriure aquest nou sistema a la sala d’exposicions, a l’aula de ‘Square Word Calligraphy’, una instal·lació que recrea una aula d’un col·legi xinés i que permet a l’espectador seure a practicar amb el pinzell i la tinta sobre el quadern, com un xiquet a escola; com ell mateix va fer diàriament durant la seua infància.

Amb aquest mateix sistema d’escriptura l’artista xinés ha traduït per al Centre del Carme el poema ‘El bon poble’, d’Ausiàs March, a l’estil Xu Bing. Es tracta d’una obra creada ‘ex professo’ per a aquesta exposició, inspirant-se en la cultura valenciana, en la seua tradició, en diàleg amb la cultura xinesa.

El fet de crear el que pareix i no és va més enllà del llenguatge escrit, també treballa amb imatges; com en els seus ‘Background Story’, grans caixes de llum que emmarquen un dibuix clàssic oriental, típic dels antics mestres de la pintura xinesa.

El que pareix una gran tinta sobre paper resulta ser un embull de rebutjos que, jugant amb la llum, projecten la seua ombra sobre vidre translúcid per a enganyar la nostra percepció. Plàstics, fulles seques, retalls, branques... en aquesta instal·lació no s’han aplicat pigments amb el pinzell.

Xu Bing

Xu Bing és un artista aclamat internacionalment l’obra del qual ha sigut exhibida i adquirida per museus i galeries; entre altres, el Museu Nacional d’Art de la Xina; el Museu Britànic; el Museu Metropolità d’Art i el Museu d’Art Modern de Nova York; el Museu d’Art Contemporani de Los Angeles, la galeria Arthur M. Sackler al Museu Smithsonian de Washington DC; el Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofía de Madrid i la Fundació Pilar i Joan Miró de Mallorca.

Ha rebut una beca MacArthur “a la genialitat” i la Medalla de les Arts del Departament d’Estat dels Estats Units. Ha ostentat el càrrec de vicepresident de l’Acadèmia Central de Belles Arts a Pequín. Encara que resideix allí, manté un estudi en Brooklyn.

Inserció de comentaris desactivada temporalment

En estos moments, el sistema d'inserció de comentaris està temporalment desactivada per qüestions d'actualització i manteniment.

En breus tornarà a estar actiu.

Disculpeu las molèsties.