elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

El Govern torna a negar la cessió, fins i tot temporal, de la Dama d'Elx

    El Govern Central ha tornat a negar la possibilitat de la cessió, ni tan sols temporal, de la Dama d'Elx a la seua ciutat, així de taxativa ha estat l'última resposta datada en 27 de novembre a preguntes del portaveu de Compromís en el Senat, Carles Mulet, qui va registrar una pregunta escrita interrogant a l'executiu "En quina data pensa el Govern retornar la Dama als il·licitans?"

    El Govern respon "Per la seua banda, la "Dama d'Elx" és un ben del Patrimoni Històric Español, pertanyent a l'Administració General de l'Estat, assignat a la col·lecció estable del Museu Arqueològic Nacional, Museu de titularitat estatal adscrit al Ministeri d'Educació, Cultura i Esport, per la qual cosa li és aplicable i obligat compliment la normativa de museus quant a procediments i acompliment de funcions. Aquestes circumstàncies confereixen a aquest bé la màxima protecció jurídica en quedar sotmesos al règim de protecció establit per als béns d'interès cultural. A més, cal afegir les següents raons per a informar de forma negativa la cessió temporal o permanent de la "Dama d'Elx": i es dedica a enumerar racions més polítiques que tècniques"

    Aquesta garrotada del Govern arriba justament setmanes després de l'aprovació en el Congrés d'una proposició no de llei que demanava la cessió almenys temporal de la mateixa, i en plena decisió polèmica en el qual el Govern central exigeix la devolució de les pintures del monestir de Sixena des de Catalunya a Aragó. Segons Mulet, sense entrar en el fons de l'assumpte, " la mateixa doctrina que s'aplica per a justificar la tornada d'obres d'art des de Catalunya a Aragó, és aplicable a l'art d'origen valencià existent en territori de la comunitat de Madrid; en tots dos casos són obres venudes a tercers, i no voler tractar els dos casos com igual demostra el doble raser de l'executiu central que mentre cerca la confrontació entre comunitats autonòmiques veïnes i aprofundeix en la de Catalunya, practica el centralisme absolut, on els grans museus, el patrimoni comú, les grans obres d'art solament poden estar a Madrid i no en la resta del territori. Mostra d'aquesta política és el menyspreu que reiteradament es practica en els Pressupostos Generals de l'Estat cap als museus valencians, mentre s'unflen els situats a Madrid".

    Mulet ha posat com a exemple igualment de la doble vara de mesurar del Govern el cas de l'eixida des del Convent de les Caputxines de Castelló en 2012 de 52 obres d'art que van ser dipositades amb nocturnitat en Barbastreo ( en aquest cas sense venda ni justificació que permeta aquesta eixida, obres elles sufragades pels fidels de Castelló).

    Pujar