elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano
ORATGE SANT JOAN COMUNITAT VALENCIANA

DANA per Sant Joan? Les tempestes agafen força a les portes d'una de les festivitats més celebrades en la Comunitat Valenciana

DANA per Sant Joan? Les tempestes agafen força a les portes d'una de les festivitats més celebrades en la Comunitat Valenciana
  • La calor acumulada i la mar calenta podrien disparar les tempestes

L’arribada d’una nova DANA a la península Ibèrica podria coincidir amb la setmana gran de les Fogueres d’Alacant i amb les tradicionals fogueres de Sant Joan que se celebren a nombrosos municipis costaners de la Comunitat Valenciana. Encara que la seua trajectòria encara no està del tot definida, la previsió meteorològica apunta a dies molt inestables en la recta final del mes de juny.

Calor, pols africana i tempestes de vesprada

Espanya viu esta setmana un panorama dominat per temperatures anormalment altes i tempestes que es formen cada vesprada. Estes arriben acompanyades de fenòmens adversos com granís de gran mida, ràfegues violentes de vent i, de vegades, supercèl·lules tempestuoses.

La causa d’esta situació es troba a l’Atlàntic: petites danes o vaguades s’estan despenjant davant de les costes de l’oest peninsular, afavorint l’ascens de masses d’aire càlides i seques del nord d’Àfrica, carregades també de pols en suspensió.

Un escenari que podria afectar la nit del 23

Les trajectòries d’este tipus de sistemes en altura són molt erràtiques, per la qual cosa encara no està clar si afectarà especialment el nord-oest o si travessarà pel sud peninsular. Este segon escenari seria el més perjudicial per a la Comunitat Valenciana, ja que provocaria pluges, pedra i tempestes a àmplies zones, incloent-hi el litoral.

Si es confirma, les conseqüències podrien sentir-se entre el diumenge i l’inici de la setmana que ve, just quan se celebren actes clau de les festes de Sant Joan.

És important recalcar que aquesta possibilitat encara és baixa i es definirà els pròxims dies.

Col·locació d'una DANA a Portugal
Col·locació d'una DANA a Portugal

Quins efectes pot tindre?

Les condicions actuals —mar càlida, aire calent acumulat i circulació en altura— són les ideals per a la formació de sistemes convectius molt organitzats, com ara línies de turbonada o supercèl·lules. Això es tradueix en un alt risc de pluges intenses, granís i fins i tot vent fort.

A més, es podria registrar un descens tèrmic notable si la depressió s’endinsa prou, encara que només afectaria més territoris si es compleix l’escenari més meridional.

Preocupació a la costa valenciana

Des d’Alacant fins a altres poblacions com Dénia, Cullera, Gandia o València, la nit de Sant Joan congrega milers de persones a la platja, i qualsevol canvi meteorològic pot afectar la seguretat i el desenvolupament dels actes.

De moment, es recomana seguir molt de prop l’evolució de la previsió durant els pròxims dies, ja que els models es modificaran constantment a causa de la inestabilitat del fenomen.

El que sembla clar i més immediat és que la calor seguirà present. Tal és així que l'Agència Estatal de Meteorologia ha activat avisos de nivell groc per temperatures de fins a 36 graus en molts punts del territori valencià.

Pujar