elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

El grup Ensamble Moxos apropa la riquesa musical de l’Amazònia boliviana al Paranimf de l’UJI

El grup Ensamble Moxos apropa la riquesa musical de l’Amazònia boliviana al Paranimf de l’UJI
  • L’agrupació oferirà el darrer concert de la gira europea a Castelló el pròxim divendres 30 de maig amb la participació de l’Orfeó UJI

MÉS FOTOS
El grup Ensamble Moxos apropa la riquesa musical de l’Amazònia boliviana al Paranimf de l’UJI - (foto 2)

El Paranimf de l’UJI acollirà el pròxim divendres 30 de maig el darrer concert de la gira europea 2025 del grup Ensamble Moxos, un espectacle únic que fusiona la riquesa musical de l’Amazònia boliviana. Aquest destacat grup, amb 20 anys de trajectòria, ha emergit des de San Ignacio de Moxos, un remot poble a la selva amazònica, per a convertir-se en un dels conjunts musicals més rellevants de Bolívia.

L’agrupació musical és el fruit de l’Escola de Música de San Ignacio de Moxos nascuda, fa més de 25 anys, per a mantenir i valorar el repertori musical creat en l’època de les missions jesuïtes a Amèrica del Sud. Els jesuïtes van integrar les dues cultures, la indígena local i l’europea, no només en l’àmbit social, sinó també en la música, i van desenvolupar un ampli repertori musical que barrejava melodies autòctones amb el barroc europeu, creant el denominat «Barroc Missional».

Aquest llegat va ser declarat Patrimoni Cultural i Immaterial de la Humanitat per la Unesco i se’n conserven milers de folis amb partitures de música barroca, datades en els segles XVIII i XIX, algunes de les quals es podran escoltar al Paranimf. El menú que ha preparat l’Ensamble Moxos per al concert arreplega part d’eixa música barroca barrejada amb ritmes tradicionals i populars, reflex del llegat jesuïta i l’expressió creativa indígena d’aquest poble. En total, seran unes 15 peces les que interpretarà la banda boliviana dirigida per Raquel Maldonado, amb les quals els espectadors seran transportats als paisatges de l’Amazònia a través de danses i vestits autòctons que complementen l’experiència musical.

L’actuació també comptarà amb la participació de l’Orfeó UJI que, dirigit per Diego Alamar, interpretarà de forma conjunta la peça més important del concert. En concret, la peça en la qual l’Orfeó acompanyarà el grup bolivià serà la Missa San Xavier, de Giovanni Battista Bassano (1657-1716), i que va ser recuperada per a l’arxiu de música missional de San Ignacio de Moxos.

Castelló, i en concret l’UJI, serà la darrera parada en aquesta gira per Europa de l’Ensamble Moxos, un autèntic viatge sonor i visual per la cultura de l’Amazònia boliviana, després de passar per altres indrets d’Espanya, França o Alemanya.

Aquest espectacle és la continuació d’un programa musical iniciat el curs passat amb la incorporació de dues peces del barroc missional, titulades Magnificat i Por hacer festejo, al repertori que l’Orfeó UJI va interpretar en el concert de fi de curs Barroques maraques, trobades per Diego Alamar en les seues estades a San Ignacio de Moxos.

 

Pujar