Carrasco aposta per la prevenció, l'atenció transversal i l'educació per a lluitar contra els casos de violència sexual en menors
L'alcaldessa de Castelló, Begoña Carrasco, participa en una jornada sobre delictes sexuals en menors. La primera edila destaca les iniciatives que impulsa l'Ajuntament de Castelló “tant des de la regidoria de Família i Infància, creada per l'actual equipe
L'alcaldessa de Castelló, Begoña Carrasco, acompanyada per la regidora de Benestar Social, Maica Hurtado, ha participat aquest matí en la jornada “Els delictes sexuals en menors. Actuació Multiprofessional abans i durant el procés penal”, organitzada pel Col·legi Oficial de Psicologia de la Comunitat Valenciana i que s'ha celebrat a la Ciutat de la Justícia de Castelló. En l'acte d'inauguració d'aquestes jornades han participat així mateix la consellera de Justícia i Administració Pública de la Generalitat Valenciana, Nuria Martínez; el degà de la Junta de Govern del Col·legi Oficial de Psicologia de la Comunitat Valenciana, Francisco Santaolaya; la fiscal cap de la Fiscalia Provincial, María Díaz Berbel; a més del president de l'Audiència Provincial de Castelló, Carlos Domínguez, entre altres autoritats.
L'alcaldessa ha recordat en la seua intervenció que “la violència sexual contra la infància i l'adolescència, té importants repercussions tant en les víctimes com en el seu entorn, especialment el familiar. Situacions que, en un percentatge molt important, són molt difícils de detectar si no és gràcies a la col·laboració de diferents agents socials, de les Forces i Cossos de Seguretat, de l'entorn familiar o educatiu”.
“Tota la nostra societat ha de tindre en compte que, en aquesta lluita contra la violència, contra els delictes sexuals en menors, estem tots involucrats. I tota la societat ha d'actuar com a barrera, com a filtre, per a evitar que eixa violència puga afectar a un dels col·lectius més vulnerables com són els nostres xiquets i xiquetes i joves”, ha ressaltat.
La primera edila ha insistit en el paper de “les administracions públiques, reforçant la nostra aposta per la prevenció, pel suport psicològic i orientació, per eixa atenció integral i personalitzada. I fer-ho així mateix de la mà de la mà dels diferents professionals implicats: del Col·legi de Psicologia, de les Forces i Cossos de Seguretat, treballadors socials, personal mèdic i sanitari, docents de centres educatius o professionals de la Justícia. Tots units en una labor, que com recorda aquesta jornada, ha de ser transversal i multiprofessional. Compartint informació i recursos que permeten actuar com més prompte millor, amb pautes i competències clares”.
Així, l'alcaldessa ha recordat que “des de l'Ajuntament de Castelló abordem aquest problema des de diferents àrees, però de manera especial des de les regidories de Família i Infància, creada per part de l'actual Govern municipal, o la d'Igualtat per a dotar de la major protecció a l'a ciutadania”.
Atenció des del negociat de Família i Infància
La primera edila ha explicat que “els casos detectats es remeten al negociat de Família i Infància, la comissió de la qual valora la gravetat dels mateixos i, després de recaptar informació que poguera constar en algun dels Equips d'Atenció Primària Bàsica, es deriven a l'Equip Específic d'Intervenció amb Infància i Adolescència. És un equip compost per professionals de l'educació social i de la psicologia els qui realitzen suport emocional tant a la víctima com a la seua família acompanyant-los en tot el procés. És a partir d'ací quan aquest es realitza la intervenció integral, explorant l'impacte de la violència sexual en el seu desenvolupament i en el seu entorn”.
“Tot això amb l'objectiu de dissenyar el tractament adequat a les necessitats del xiquet, xiqueta o adolescent i la seua família. Perquè cada cas té, com sabem, una casuística i impacte diferent”, ha indicat l'alcaldessa.
Begoña Carrasco ha volgut posar l'accent que “des de l'Ajuntament de Castelló estem fent un important esforç per dur a terme aquesta tasca de manera coordinada amb la resta de professionals implicats, amb la metodologia i les eines que es consideren més adequades a cada cas. Per a això estem adaptant els espais d'atenció perquè siguen amigables i conforme a les necessitats dels xiquets, xiquetes i adolescents”.
No ha volgut oblidar tampoc que “des del Govern municipal apostem per la formació dels professionals, tant teòrica com metodològica, per a proporcionar a la nostra ciutadania la millor atenció possible”.
Prevenció a través regidoria d'Igualtat
L'alcaldessa de Castelló s'ha referit també a la prevenció dels casos de violència sexual que “en el cas de l'Ajuntament de Castelló oferim, principalment, des de l'àrea d’lgualtat”, una àrea les competències de la qual ostenta la pròpia alcaldessa.
Importància dels Punts Violeta
L'alcaldessa ha posat com a exemple d'aquesta mena d'accions “els anomenats Punts Violeta, que són punts de prevenció, informació i atenció coneguts que instal·lem amb motiu de festes com les de les de Carnestoltes o Sant Pere, al Grau, o de les Festes de la Magdalena. En les passades festes fundacionals, el 21% de les prop de 5.000 persones que van acudir als punts de prevenció d'agressions sexistes eren menors d'edat. Per tant van ser més de 1.000 els menors que van acudir a la recerca d'informació, una de cada cinc visites, la qual cosa indica la importància de comptar amb aquesta mena de recursos i incorporar-los de manera habitual”.
Altres tallers i campanyes
Altres accions de les quals es realitzen des de la regidoria d'Igualtat “són els tallers en l'àmbit educatiu. Tallers sobre Igualtat d'oportunitats de dones i homes i prevenció de la Violència de Gènere, que són fonamentals, també. Sense oblidar les campanyes de sensibilització, creades també des de l'Ajuntament de Castelló, que evidentment contribueixen a la prevenció en la mesura que permeten identificar conductes d'abusos o agressions sexuals a menors”, ha afegit Carrasco.
L'alcaldessa també ha apuntat cap a la importància de “promoure una educació en valors des de les edats més primerenques per a conscienciar i evitar conductes violentes o que puguen derivar en delictes sexuals contra els menors”.