elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

La rectora de la UA reivindica el model d’universitat pública i el servei que presta per a la igualtat d’oportunitats

La rectora de la UA reivindica el model d’universitat pública i el servei que presta per a la igualtat d’oportunitats
  • Remarca la formació en valors cívics, la «rendibilitat social dels quals» ha quedat demostrada amb la resposta del voluntariat després de la dana

  • Aposta per la col·laboració entre institucions i entre universitats «amb el coratge de ser autònoms i la valentia d’estar junts»

MÉS FOTOS
La rectora de la UA reivindica el model d’universitat pública i el servei que presta per a la igualtat d’oportunitats - (foto 2)

 

La rectora de la Universitat d’Alacant, Amparo Navarro, ha destacat el «servei públic» que presta la universitat com a institució i ha defensat «el model d’universitat pública del nostre país i d’Europa com a exemple de la qualitat docent i d’excel·lència investigadora» que «dona l’oportunitat d’estudiar i progressar a qui vulga fer-ho».

Amparo Navarro ha pronunciat aquestes paraules en la seua intervenció en l’acte protocol·lari d’investidura com a rectora, en el qual ha tingut un especial record per «als joves universitaris que han sorprès el món amb els seus valors de solidaritat i generositat, inculcats, sens dubte, per les seues famílies, però també per l’educació rebuda a les universitats».

En aquest sentit, la rectora de la UA ha subratllat el paper de les universitats com a transmissores d’aquests valors, la «rendibilitat social dels quals» ha quedat demostrada, precisament en «la resposta del voluntariat universitari després de la dana». Navarro ha remarcat que «la nostra missió no ha de ser només formar professionals, sinó ciutadans lliures, solidaris i amb un esperit crític».

«La universitat només té sentit perquè té estudiants; no som només un centre de recerca, sinó que el nostre alumnat és la base de tot el sistema i el focus en el qual sempre ens hem de centrar. Els estudiants no són els clients d’una empresa, són els beneficiaris d’un servei públic», ha afirmat.

Igualtat d’oportunitats

Els reptes per a aquest col·lectiu, segons ha precisat, se centren a «assegurar la igualtat d’oportunitats en l’accés i la permanència; millorar les condicions en les quals reben la docència; buscar solucions a les qüestions reals de la vida universitària, i, sobretot, treballar per a incrementar la seua ocupabilitat».

Per això, Navarro ha defensat «la política de beques, tant a escala estatal com de la comunitat autònoma, però també comptar amb una política de beques a l’estudi pròpies en tots els nivells de grau, màster i doctorat». També ha apostat per «un fons de contingència que ens permeta disposar d’ajudes d’emergència i socials per als estudiants de famílies vulnerables o assolades per la crisi econòmica associada a la dana i per a fer desaparèixer la bretxa digital».

La formació al llarg de tota la vida és, segons Navarro, «un dels reptes que té la universitat per a aquest col·lectiu els pròxims anys, associada al repte demogràfic i la disminució de la natalitat, que obligarà la població adulta a un aprenentatge continu». Ha argumentat que «quan els temps canvien, nosaltres també hem de canviar, perquè la fidelitat als nostres principis fonamentals requereix respostes noves a reptes nous».

Respecte de la recerca, ha declarat que la UA «haurà d’assumir molts reptes als quals la recerca que desenvolupem pot aportar solucions». S’ha referit així al canvi climàtic i a la protecció del medi ambient en els seus diferents vessants, entre els quals, «el moviment one health, que es defineix com una estratègia mundial per a la col·laboració interdisciplinària de la investigació en la salut de les persones, animals i medi ambient».

«Casos d’èxit»

En aquest sentit ha celebrat «la cooperació entre el Ministeri d’Universitats i de la Conselleria d’Universitats per a cofinançar places de nous ajudants doctors, que tant ajudaran a aquest objectiu» i que ha qualificat com «un cas d’èxit».

En aquesta línia, ha considerat que «aquest acord hauria de ser la primera pedra per a adonar-nos de la velocitat que assoliríem si totes les administracions treballàrem juntes», igual que «també és un cas d’èxit que totes les universitats anem a compartir els recursos públics dels hospitals i que bastim un espai comú d’entesa».

Segons Navarro, «és temps en la nostra comunitat i en les nostres universitats, sobretot les més pròximes, les que compartim la nostra bella província que sempre gira al voltant de l’aigua, perquè li’n falta o perquè li’n sobra, de netejar fang, de construir ponts, de col·laborar tots junts per a superar tot el que ens ha passat, des de fa tres mesos i des de fa tres dècades».

«Tant de bo tinguem el coratge de ser autònoms i la valentia d’estar junts», ha expressat la rectora, que s’ha compromès a «fer-ho des del respecte i des de la lleialtat institucional».

Finalment, ha subratllat la importància de comptar amb plans de finançament per a les universitats «suficients i equitatius i que arriben a l’u per cent del PIB com marca la llei», cosa que «seria també un cas d’èxit en el treball conjunt dels governs estatal, autonòmic i universitari».

Agraïments i assistents

Durant la cerimònia han jurat el càrrec també la resta de membres de l’equip de direcció de la UA, secretari general, vicerectors i vicerectores que acompanyaran Navarro al llarg de la legislatura.

L’acte ha comptat amb les intervencions del president de la Generalitat Valenciana, Carlos Mazón; la ministra de Ciència, Innovació i Universitat, Diana Morant, i el conseller d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, José Antonio Rovira. En la taula presidencial han estat presents el rector honorífic de la Universitat d’Alacant, Antonio Gil Olcina, i el president del Consell Social, Adolfo Utor.

En l’escenari han acompanyat la rectora un nombrós grup de rectors i rectores de diferents universitats espanyoles, com la presidenta de la Conferència de Rectores i Rectors de les Universitats Espanyoles, CRUE i rectora de la Universitat Jaume I de Castelló, Eva Alcón; el rector de la Universitat de Santiago de Compostel·la, Antonio López; el rector de la Universitat Politècnica de València, José Capilla; el rector de la Universitat Miguel Hernández d’Elx, Juan José Ruiz, i la rectora de la Universitat Europea de València, Rosa Sanchidrián.

A l’acte hi han assistit més de set-centes persones, entre elles els alcaldes d’Alacant, Luis Barcala, i Sant Vicent del Raspeig, Patxi Pascual, així com representants municipals de tota la província, diputats nacionals i autonòmics, senadors i responsables de tots els sectors econòmics i socials.

Amparo Navarro ha donat les gràcies a tots els assistents tant presencials com els que han seguit l’acte en directe a través d’internet i, especialment, al seu equip de direcció. La rectora ha tingut unes paraules d’agraïment per als membres de l’equip de l’anterior mandat i que han deixat el càrrec, dels quals ha destacat la seua trajectòria «excel·lent».

Finalment, s’ha compromès a «garantir tot l’aconseguit pels sis equips rectorals» anteriors, als quals els ha mostrat el seu «reconeixement i gratitud». 

Pujar