elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

Futurs científics “es colen” en la Universitat d’Alacant

Futurs científics “es colen” en la Universitat d’Alacant
  • Més de 1.130 estudiants de quart d’ESO i batxillerat visiten els laboratoris de la Facultat de Ciències gràcies al programa “Vine a fer pràctiques a la universitat”

La Universitat d’Alacant (UA) obri les portes per a rebre més d’un miler d’estudiants que participen en el programa «Vine a fer pràctiques a la universitat» al llarg del mes de gener. Aquesta activitat, que es fa des de l’any 2011, té com a objectiu principal acostar la ciència i fomentar les vocacions científiques, així com fornir als joves la possibilitat de treballar en espais amb dotacions completes i conèixer part de les tasques diàries d’un científic.

En aquesta edició de 2025, que s’estendrà fins al 23 de gener, 1.130 estudiants centres de les comarques d’Alacant recorren els laboratoris i aules de la Facultat de Ciències per a realitzar alguna de les vint-i-dues pràctiques guiades per personal docent i investigador de la UA. En concret, hi ha activitats relacionades amb bioquímica, biotecnologia, ciències del mar, ciències de la Terra i medi ambient, fisiologia, genètica i microbiologia, òptica, farmacologia i anatomia, química analítica, nutrició i bromatologia, química física, química inorgànica i química orgànica.

El programa incorpora novetats com les pràctiques «Arenes movedisses: transformant l’arena en un líquid» i «D’aquesta aigua sí que en beuré. Mineralització i sabor de les aigües naturals» en aquest 2025, que s’ofereixen juntament d’activitats que han tingut molt bona acollida relacionades amb preparació de mostres i aïllament de DNA, obtenció de preparacions de cèl·lules i teixits animals i vegetals, etapes del saber científic en laboratoris de biologia marina i introducció a l’aqüicultura o a la microbiologia molecular i ambiental.

A més, destaquen propostes tradicionals sobre òptica geomètrica i maneig clínic d’elements òptics, processos químics en focs d’artifici i anàlisi cromatogràfica, cuina molecular i influencia del pH en el color i la textura d’hortalisses, així com pràctiques amb tècniques utilitzades en processos de destil·lació d’olis essencials, en electròlisi d’aigua, en l’obtenció de metalls o altres compostos com ara iodur de plom, en la síntesi del paracetamol o en l’extracció de productes naturals.

Després d’un acte de benvinguda, en el qual els participants poden conèixer els estudis de grau que s’imparteixen en la Facultat de Ciències de la UA, així com les possibles eixides professionals, els joves «es colen» en els laboratoris per a realitzar dues pràctiques i completar així la seua jornada al campus universitari.  

Per als centres visitants, que cada any generen una gran llista d’espera, el programa «Vine a fer pràctiques a la universitat» és ja una cita quasi obligada que permet als estudiants explorar diferents branques de les ciències i que els pot ajudar a decidir el seu futur acadèmic. A més, com apunten els professors que acompanyen els participants, els ajuda a «desdramatitzar» el pas a la universitat, i tenen la possibilitat de posar en pràctica molts aspectes teòrics en instal·lacions amb una dotació més completa de la que disposen en els instituts.

Per als joves participants és emocionant poder treballar en laboratoris amb instrumental científic al costat d’investigadors i, entre rialles i instants de concentració, acostar-se a matèries que els susciten molta curiositat.

El programa «Vine a fer pràctiques a la universitat» de la Facultat de Ciències, compta amb el suport de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) - Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, i el Vicerectorat de Transferència, Emprenedoria i Divulgació Científica de la Universitat d’Alacant, a través d’UA Divulga - Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+I).
 
 

MÉS FOTOS
Futurs científics “es colen” en la Universitat d’Alacant - (foto 2)
Futurs científics “es colen” en la Universitat d’Alacant - (foto 3)
Futurs científics “es colen” en la Universitat d’Alacant - (foto 4)
Pujar